E-postkampanjer gir stor respons

Stadig flere Internett-tjenester velger utradisjonelle reklamekampanjer for å markedsføre tjenestene. Jobline har nettopp gjennomført en svært vellykket "vervekampanje" per e-post, og Reisefeber starter en tilsvarende kampanje torsdag denne uken. Begge aktørene hevder at nettbrukerne ikke blir sure...

Den nettbaserte rekrutteringstjenesten Jobline har nettopp gjennomført en meget vellykket reklamekampanje. 2.500 av Jobline sine mest lojale brukere fikk en e-post med oppfordring om å verve venner til å delta i en konkurranse.

Deltakerne skulle bare svare på tre "kjempelette" spørsmål (Er du fornøyd med jobben din? Kunne du tenke deg å jobbe i utlandet? Har du vurdert å skifte jobb?). Premien var en drømmereise, og jo flere nye deltakere man skaffet, jo større ble sjansen for å vinne.

Administrerende direktør (avtroppende sådan) i Jobline, Bjørn Jarl, forteller at selskapet hadde regnet med god respons. Og respons fikk de. Nesten 44.000 potensielle kandidater deltok i konkurransen. Trafikken på nettsidene økte voldsomt, og de som mottok e-posten var for det meste positive, hevder Jarl.

"Bare" 40 stykker mislikte markedsføringsmetoden og sendte negative tilbakemeldinger til selskapet. Til sammenligning mottok selskapet totalt 120 tilbakemeldinger.

Joblines morselskap i Sverige våget ikke, ifølge Jarl, å teste ut markedsføringsmetoden i hjemlandet først. - Svenskene er mer konservative på dette området. De var redde for negative reaksjoner, og dermed miste markedsandeler. Derfor måtte Norge til pers for å teste nettbrukernes reaksjoner, forteller han.

Jobline Norge hadde i forkant engasjert advokater til å vurdere konseptet, blant annet for å unngå å bryte lotteriloven eller martkedsføringsloven, og for ikke å få konkurranse- og forbrukermyndighetene på nakken.

Den nettbaserte reisetjenesten Reisefeber, som nå relanserer nettsidene sine og tilbyr brukerne flere nye tjenester, starter denne uken en kjempekampanje tilsvarende den Jobline nettopp har gjennomført. Her lokkes brukerne til konkurransen ved at de faktisk kan vinne et helt fly. Ikke til odel og eie riktig nok, men vinneren kan ta med seg 110 venner og fly hvor som helst innen EU.

Daglig leder i Reisefeber, Kristin Sætevik, forteller til digi.no at det svenske søsterselskapet Resfeber.se har hatt slike kampanjer lenge, og at også disse har vært svært vellykkede.

- Hvis våre brukere oppfatter dette som junkmail, kommer vi ikke til å gjøre det igjen, understreker Sætevik.

Så lenge mottakerne av e-postmeldingene ikke blir sinte, er dette en smart form for markedsføring for bedriftene. Interaktiviteten med brukerne blir ivaretatt, og det er omtrent gratis. Foreløpig er det også lovlig...

Paal Bjønnes, jurist i Forbrukerrådet, sier i et intervju med digi.no at det ligger et endringsforslag inne.

- Etter all sannsynlighet vil det bli vedtatt et lovforbud mot reklameutsendelser både på e-post og som SMS-meldinger (kalt spam) uten aktivt forutgående samtykke fra forbrukeren, sier Bjønnes.

Bjønnes karakteriserer kampanjene som en finurlig spamming-metode, hvor aktørene innbyr til spamming. En eventuell tvil vedrørende lovligheten av dette vil forsvinne ved en ny lov.

Selv om det i dag ikke foreligger noe konkret lovforbud mot denne type markedsføring, kan det likevel anses å være i strid med god markedsføringsskikk, mener Bjønnes.

Forbrukerrådet er helt klart kritisk til denne type markedsføring.

- Det er vanlig praksis nå, å åpne 20-30 junkmail før man finner riktig melding. Det tar tid å sile og det tar tid å laste ned de oppgitte sidene på nettet. Forbrukeren blir påført en kostnad, både med tanke på tid og tellerskritt. I tillegg til irritasjonsfaktoren. Det er både plagsomt og irriterende, for å si det rett ut, sier Paal Bjønnes.

Til toppen