Det er i den nye Dataquest-undersøkelsen "Ericsson and Nokia Displace Motorola in U.S. Digital Handsets", det går fram at Ericsson har truffet innertieren på absolutt alle områder. Rapporten tar for seg markedet for TDMA- og PCS 1900-telefoner, som er de standardene som dominerer på det digitale mobilmarkedet i USA.
- Ericsson ventet tålmodig til det digitale markedet var passe opphetet før de satte inn støtet, de har gjort glimrende markedsundersøkelser på forhånd og trimmet hele organisasjonen til et riktig produksjonsnivå, produktene er gode og - ikke minst viktig - de er helt riktig priset, sier industrianalytiker Clint McClellan i Dataquest.
Ifølge analysebyrået har Ericsson nå en markedsandel for digitale mobiltelefoner i USA på hele 55 prosent, en oppgang på 184 prosent iløpet av ett år! Alt i alt ble det solgt 812.000 digitale Ericsson-telefoner i USA i fjor, mot 286.000 året før.
Den gamle storheten, Motorola, er fullstendig hengt av lasset, og er nede i en markedsandel på fattige åtte prosent. Den amerikanske giganten har faktisk bare solgt 117.000 apparater i 1996, en skremmende stor nedgang fra året før, da over 305.000 amerikanere kjøpte digital mobiltelefon pålistret Motorola-logoen. Det er en salgssvikt på 62 prosent iløpet av ett år. En stor del av salgssvikten skyldes produktforsinkelser.
- Selv om vi tror at Motorola kommer sterkere tilbake allerede i år, kan det hende at selskapet aldri mer vil klare å bli den dominerende aktøren på digital mobiltelefoni i USA igjen, sier McClellan.
Som digi:tele skrev i forrige uke har nå Motorola skjerpet logistikken, selskapet har kastet omkull på organisasjonen og lanserer i disse dager en rekke nye produkter som de har store forhåpninger til. Selskapet har også startet et ambisiøst program for å styrke folks merkevarebevissthet omkring Motorola. Spørsmålet er om det skjer i seneste laget.
Toeren på det amerikanske markedet er nå Nokia. Det finske selskapet doblet nesten salget sitt fra 1995 til 1996 og er nå oppe i en markedsandel på 33 prosent. Det ble solgt 482.000 digitale Nokia-telefoner i USA i fjor, mot 242.000 i 1995.
- Nokia har også gjort det imponerende godt, men har priset produktene litt for høyt i forhold til Ericsson, er McClellans forklaring på hvorfor salget i 1996 i overveiende grad har tippet i Ericssons favør.
Også her hjemme går det godt for de to nordiske mobilprodusentene. Under fremleggelsen av NetCom-resultatet for 1996 uttrykte administrerende direktør Gert Munthe sterk tro på begge selskapene.
- Mens Nokia var den klare vinneren i 1996, ser vi vel allerede nå at Ericsson seiler opp som storselgeren i 1997, sa Munthe. God kvalitet og riktig prising på produktene er hovedårsakene til Nokia og Ericssons suksess også i Norge, mener NetCom-direktøren.
TABELL: Oppsettet viser markedsandeler og antall digitale mobiltelefoner solgt i USA i 1995 og 1996.
KILDE: Dataquest.
Selskap | Enheter solgt 1995 | Markedsandel i prosent 1995 | Enheter solgt 1996 | Markedsandel i prosent 1996 | Vekst i prosent 1995-1996 |
Ericsson | 286.000 | 34,0 | 812.000 | 55,7 | 184 |
Nokia | 242.000 | 28,8 | 482.000 | 33,0 | 99 |
Motorola | 305.000 | 36,3 | 117.000 | 8,0 | -62 |
Qualcomm | - | 0,0 | 42.000 | 2,9 | - |
Andre | 8.000 | 0,9 | 5.000 | 0,3 | -37 |
TOTALT | 841.000 | 100 | 1.485.000 | 100 | 73 |