Lenge så det ut som store deler av databransjen skulle gå fri for år 2000-problemet. Nå viser nye tall fra analysebyrået Dataquest at europeiske PC-produsenter og -forhandlere ble straffet hardt. I de store europeiske landene og Norden viser stykktallene en vekst på bare fem prosent fra første kvartal i 1999. Dette har en rekke norske selskaper, blant annet Merkantildata fått føle.
Dette er en katastrofe for en bransje som er vant til vekst på i hvert fall tyve prosent i året. Mange trodde nok det verste var over i fjerde kvartal da salget ble bremset til en vekst på bare 11,4 prosent. Men fordi snittprisene på PC-er nå faller i Europa, betyr en vekst på under 10 prosent fall i omsetningen.
Med bare 7,5 millioner solgte maskiner falt omsetningen i PC-bransjen i Europa med 4,2 prosent til 96 milliarder kroner.
- Marginene er så tynne at du må vokse fort for å kompensere for lavere priser, sier Howard Seabrook i Dataquest England til Wall Street Journal.
De europeiske PC-leverandørene river seg i håret, for på verdensbasis økte salget i første kvartal med 15 prosent, særlig drevet av Asia. Det ble solgt 29,9 millioner PC-er i første kvartal i verden i år.
Ikke alle leverandører lider like mye. Compaq, IBM og Fujitsu Siemens taper markedsandeler, mens Dell, HP, Toshiba og Apple vant markedsandeler, viser Dataquest-tallene. Compaq tapte hele to prosentpoeng, men er fremdeles størst med en markedsandel på 14,12 prosent.