Med solid kapital i ryggen har Zapata Inc fra Houston som målsetning å true selveste AOL. Zapata, eller zap.com, som blir selskapets nye merkevare på Internett, er freidige nok til å annonsere på sin hjemmeside at de gjerne kjøper din webside.
Og det er ingenting i veien med kjøpelysten. I forrige uke gjennomførte Zapata Inc sitt 24. oppkjøp av et webselskap siden selskapet i april fant ut at fremtiden lå i Internett og ikke fiskeolje. Denne gangen var det San Francisco-baserte BiancaTroll Productions som bet på kroken. BiancaTroll Productions står blant annet bak Smut Shack, et hovedsakelig sex-orientert chatrom som besøkes av 80 000 mennesker hver dag.
Det er først og fremst innholdsselskaper som Zapata ønsker å få i garnet. Selskapets CEO, Avie Glazier, ønsker å bygge opp en portal med innholdstjenester og e-handel og satset høyt ved første oppkjøpsforsøk. En sen kveld i slutten av mai tikket det inn en faks hos Excite Inc med et tilbud om å kjøpe selskapet for $1,7 milliarder.
En søvnig ledelse i Excite avviste kontant tilbudet fra det for dem fullstendig ukjente selskapet og var nok i likhet med resten av Silicon Valley ganske forundret da faksen med tilbudet ikke viste seg å være en spøk slik Excite først trodde.
Internettanalytikere har nå analysert Zapata Inc og funnet ut at selskapet absolutt må regnes som en seriøs aktør. Meglerhuset Merrill Lynch gikk nylig ut med en kjøpsanbefaling på selskapet. Zapata er et solid selskap som de siste to årene har levert økt omsetning og resultat. De er gjeldfrie og $117 millioner på bok.
Zapatas aksjonærer må være storfornøyde med Zapatas strategi for verdiøkning. Siden årsskiftet har aksjekursen for Zapata blitt tredooblet. Zapata ble startet av tidligere president George Bush i 1953. Det begynte som et oljeutvinningsselskap, men tjener i dag mesteparten av sine penger på ulike fiskeprodukter.
Og i 1998 er de også blitt en storaktør i cyberspace. Hvem vet kanskje er det Røkke og Gjelsten og Aker RGI Multimedia som skal få fart på internettselskapene i Norge?