Konkurransen hardner til om stadig knappere marginer i et totalmarked som vokser. Dette er konklusjonen i den svenske Post- och telestyrelsen (PTS)s ferske rapport om telekonkurransen i Sverige. Den viser at 1,4 millioner telefonkunder har benyttet anledningen til å bytte teleoperatør både fast og som mulighet ved hjelp av prefiks. Hele 60 prosent av disse kundene har valgt Tele 2, 10 prosent Ufors og 8 prosent har valgt Telenordia.
- Teleoperatørene har lenge konkurrert om bedriftskundene, men nå har konkurransen også begynt å omfatte privatkundene, sier generaldirektør i PTS Nils Gunnar Billinger i en pressemelding.
Nøkkeltall fra rapporten viser at markedet for fast telefoni økte med en milliard kroner i fjor til 26 milliarder. Av dette har Telia kontroll på 87 prosent (-3), Tele 2 har 6 prosent (+1) Telenordia 3 prosent og andre 6 prosent. I trafikktid er utslagene større, vesentlig fordi det på inntektssiden ennå ikke er særlig konkurranse om abonnementsinntektene.I antall minutter har Telia kontroll på 81 prosent (-6), Tele 2 har 10 prosent, telenordis 4 prosent og andre 6 prosent.
På mobiltelefoni utgjør markedet 12,7 milliarder kroner som er en vekst på 18 prosent fra 1998, fordelt på 5,1 millioner kunder (4,1). Fordelt på selskapene blir dette:
Mobiltelefoni | Kundeandel | Inntektsandel | |
Telia | 51 % (-2,5) | 55 % (-5) | |
Comviq | 32 % (+1) | 24 % (+3) | |
Europolitan | 16,5 % (+1,5) | 22 % (+2) |
På Internett-siden har konkurransen lenge vært hard, med Tele 2 lenge som den ledende ISP i Sverige. Totalmarkedet utgjør vel 2 milliarder kroner og det finnes riundt 2 millioner kunder. Fordelt på de viktigste aktørene:
Internett | Kundeandel | Inntektsandel |
Telia | 39 % | 34 % |
Tele 2 | 28 % | 29 % |
Telenordia | 12 % | 16 % |
Andre | 21 % | 21 % |
(Andre utgjør blant annet Utfors og Spray med henholdsvis 2 og 4 prosent av inntektene.)