SOL ikke blant de fem vinnerne i Europa
Europeiske portaler må fornye seg
For av alle pengene man bruker på markedsføring over nettet bør man sette av kun 20 prosent til portaler, konkluderer analysefirmaet, som legger til at av disse 20 prosentene bør man finne seg én av de tre største spillerne, med mindre en av de andre ti har en dekningsgrad på omtrent 80 prosent i det definerte segmentet man er ute etter å treffe.
For å treffe den erfarne nettbruker, skriver Forrester, bør annonsører i Norden og andre modne markeder, bruke 30 prosent av budsjettet på spesialiserte sider som treffer segmentet. E-mail annonsering bør ha en andel på 15 prosent i buketten mens affiliate nettverk bør ha 15 prosent. De resterende 20 prosentene bør brukes på annonsenettverk av annen type, som Forrester foreslår: 24/7 Media.
Selskaper som planlegger kampanjer på portaler bør dessuten følge denne firepunkters sjekklisten for å sikre seg at de får mest mulig ut av sin annonsering mot portaler:
- Man bør forhandle seg frem til korttidskontrakter hvor 60 prosent av betalingen skal være avhengig av ytelse.
- Det andre rådet er at man må få en fast forbindelse hos portalen som regelmessig rapporterer om ytelsen man får for annonseringen.
- Det tredje rådet er at man holder nøye tracking med hvor mange nye kunder man får gjennom annonseringen, og kvaliteten på disse. Gjerne gjennom en tiltrodd og uavhengig tredjepart.
- Det fjerde og siste rådet er at man må sikre seg at portalene er dedikert til å få til samannonsering og samprofilering, mener Forrester.