Fremtidens mobiler lettere å overvåke

Ved hjelp av de nøyaktige lokaliseringsmulighetene UMTS-telefonene gir, kan teleoperatører selge personlig informasjon til bedrifter som vil sende brukerne skreddersydd reklame. Datatilsynet mener det er greit så lenge brukeren gir sitt samtykke.

Neste generasjons mobiltelefoner; enten det er UMTS (Universal Mobile Telecommunications Service) eller GPRS (General Packet Radio Services), gjør det mye lettere for politiet å overvåke brukerne. Personvern-organisasjoner advarer nå om at "lokaliseringsteknologien" som er bygget inn i telefonene i kombinasjon med politiets utvidede overvåkingsrettigheter gjør at alle som eier slike telefoner kan bli overvåket.

Noen teleselskaper planlegger, ifølge BBC Online, å la brukerne av de nye telefonene kunne trykke på en tast for å skjule hvor de befiinner seg.

Med GSM-teknologi kan man vanligvis lokalisere en telefon (og følgelig den som holder telefonen) innen et område på 100 meter. Dersom man har spesiell programvare kan området reduseres til 50 meter.

Med den nye UMTS - eller GPRS-teknologien kan man lokalisere en mobiltelefon med inntil 15 meters feilmargin ved å regne ut hvor lang tid en datapakke bruker fra flere forskjellige basestasjoner til din mobiltelefon.

Sjefen for personvern-organisasjonen Foundation and Information Policy Research, Caspar Bowden, sier til BBC at innholdsleverandører vil utnytte denne lokaliseringsmuligheten slik at de kan selge data eller informasjon til selskaper som vil sende ut spam i form av reklame og tekstmeldinger.

Mange selskaper er, ifølge BBC, også interessert i å benytte lokaliseringsdataene til å sende spesielle tilbud, som for eksempel billige kino-billetter, idet brukeren går forbi kino-salen. Andre selskaper planlegger å kombinere lokaliseringsinformasjon med andre personlige opplysninger for å kunne sende enda mer "skreddersydd" reklame.
Datatilsynet mener dette absolutt er en aktuell problemstilling i Norge.


- Vi har hatt høring til en ny konsesjon til teleoperatørene. Både Samferdselsdepartementet og Post- og teletilsynet presiserer at Datatilsynet ikke må hindre teleselskapene, innholdsleverandørene eller andre selskaper i å benytte denne lokaliseringsmuligheten kommersielt, forteller juridisk rådgiver i Datatilsynet, Knut-Magnar Aanestad, til digi.no.

- Vi mener Datatilsynet ikke stenger for denne muligheten. Det eneste vi krever er at selskapene innhenter aktivt samtykke fra mobilbrukeren. Det er ren folkeskikk, sier Aanestad. - Å spørre om lov før man gjør noe.

- Dersom en bruker sier det er greit at for eksempel Telenor selger informasjon og personopplysninger til kommersielt bruk, så er det greit. Det viktige er at brukeren tillater det, understreker han.

Du kan lese mer om problemer i forhold til aktivt samtykke her:
Datatilsynet innrømmer inkonsekvens i katalogsaken
Datatilsynet krever IKKE betaling for telefonkatalogen på nett
Du må aktivt si ja til reklame på e-post og mobil
Telenor fikk nei - igjen
Svensk ja og norsk nei
Datatilsynet står på sitt

Men bevares. Folk vil også ha nytte av lokaliseringsfunksjonen. Spesielt dersom de ønsker å vite hvor nærmeste restaurant eller bar befinner seg.

Les mer om fordeler med lokaliseringsmuligheter, her ved hjelp av GPS::
Nyttig for "barn" og fulle menn
digi.no tester: AutoRoute 2001
Til toppen