Gjennombrudd for norsk surfemaskin

Det norske teknologiselskapet Screen Media skal levere 800.000 enheter av sin surfemaskin FreePad til markeder i Midtøsten.

- Dette er gjennombruddet for FreePad som et kommersielt produkt, hevder administrerende direktør Carl Henrik Janson i Screen Media AS.

Han opplever at Midtøsten er et stort og spennende marked i kraftig vekst, der infrastrukturen i økende grad vil være basert på trådløst bredbånd og mobilnett (GPRS).

Den første leveransen på 150.000 enheter er en del av en rammeavtale på totalt 800.000 enheter de neste fire årene. Rammeavtalen har en verdi på 500 millioner dollar.

Det er MABCO-selskapet ITMN, Information Technology Media Network, som nå vil tilby den trådløse Internett-terminalen FreePad i ulike varianter i sitt hjemmemarked. I tillegg til salg av FreePad starter ITMN og Screen Media et langsiktig samarbeid på utvikling og integrasjon av ny teknologi og tilhørende systemløsninger for ulike markedssegmenter.

- Markedet for trådløse Internett-terminaler er jomfruelig og har et kolossalt potensiale i de nærmeste årene. Vår fokus har i lengre tid vært rettet mot internasjonalt salg, og det er hyggelig å konstatere at vi er blant de aller første til å signere store kontrakter, sier Janson i en pressemelding.

Terminalene produseres i Kina og Taiwan i ulike varianter tilpasset forskjellige markedssegmenter.

I avtalen inngår også salg av systemet iMaker fra Screen Medias datterselskap Spekter Interaktiv. iMaker er et såkalt Content Management System utviklet av Spekter Interaktiv gjennom mange år.

iMaker skal integreres med systemer og plattformer MABCO selv har utviklet, og fokus rettes blant annet mot transaksjonsorienterte tjenesteløsninger basert på smartkortteknologi.

Til toppen