"Hemmelige" billetter på nett

Billettservice har siden 1996 solgt billetter på Internett. Uten å snakke høyt om det. Derfor er heller ikke antall billetter solgt på nett spesielt høyt.

Daglig leder Bjørn Kjellin forteller at det siden 1996 har vært mulig å bestille billetter via Internett på tjenesten til Billettservice.

- Vi har prøvd å være stille og forsiktige, er Kjellins begrunnelse for at så få har hørt om at Billettservice selger billetter på Internett. Han forteller at det er planer om større funksjonalitet på tjenesten. I dag er det for eksempel ikke mulig å få opp hvor mye billettene koster når de bestilles, eller hvor man helst vil sitte om det er nummererte plasser.

- Vi er på bølgelengde med våre kunder med hensyn til hvilken informasjon vi legger ut. Vi er noe tilbakeholdne med å slippe publikum inn i salen slik at de selv kan velge plasser. Vi skaffer publikum de best tilgjengelige plassene, men vi jobber med å legge ut prisinformasjon innen kort tid. Men det er opp til enhver annonsør om publikum selv skal kunne velge plasser, sier Kjellin.

Et alternativ kan være å legge ut oversikt over de ulike salene, slik at man eventuelt kan se hvor man har fått plass, uten å kunne bestemme det spesifikke setet.

Salget av billetter på Internett er kun en brøkdel av det totale salget. Av 2,5 millioner solgte billetter totalt i fjor, var 6.000 solgt via Internett.

- Men dette er en dobling av antall billetter solgt via Internett i forhold til året før. Vi regner også med en dobling i år i forhold til i fjor. Får vi solgt 20.000 billetter over Internett, er vi fornøyd. Vi har ingen målsetting for hvor mye vi skal selge på Internett, for vi eier jo ikke forestillingene selv. Det viktigste for oss er at betalingen er sikker. Vi har ansvar for en betydelig omsetning for våre kunder, og har derfor korte frister på betaling og henting av billetter, sier Kjellin.

Det er ikke umiddelbare planer om å gjøre det mulig å betale med kort på Billettservice. De konsertsteder og teatre som selger billetter gjennom Billettservice, får oppgjør én gang i uken. Går man over til en løsning hvor man også kan betale med kredittkort, vil det ta lenger tid før man får oppgjør.

I Billettservice er det i dag 32 årsverk, og på eiersiden finner man i hovedsak Posten med 64,4 prosent og SOL og Narvesen med 17,8 prosent hver.

Til toppen