Kartselskapet Maponweb har fått mange besøkende på sin 'frikarttjeneste' den siste tiden. Om den forestående påsken med leting etter den nye hytta på fjellet har hatt noen betydning, vites ikke.
Men selskapet opplyser i en pressemelding at besøkstallet siden nyttår har økt med 10.000 nye brukere hver måned. Folk søker på adresser, stedsnavn, finner huset sitt og hytta si, huset og hytta til venner som skal besøkes, får vær - og trafikkmeldinger og finner nærmeste apotek eller kino.
Den økte interessen for tjenesten har resultert i rundt 1,2 millioner kartvisninger i måneden.
Maponweb (som forøvrig ble nominert til digitoday-prisen i fjor) distribuerer interaktive kart via nettet og har frikarttjenesten som en tilleggstjeneste til publikum.
- Dette er en fin måte å vise fram produktene våre på, og vi prøver å legge ut de mest relevante businesstjenestene våre slik at folk kan prøve, sier daglig leder Rune Zakariassen.
Selskapet har nylig inngått en avtale med Norges Orienteringsforbund om å lage en egen kanal på Maponweb under navnet "Trygg i Naturen". Her kan folk blant annet få en kjapp innføring i bruk av kart og kompass. Tjenesten lanseres like etter påske.