BEDRIFTSTEKNOLOGI

HP lanserer 21 dedikerte tjenere

Etter en OEM-avtale med Intel, lanserer Hewlett-Packard 21 nye dedikerte tjenere for blant annet web-tjenester, virtuelle private nett, multimedia og sikkerhet.

19. apr. 2001 - 10:46
HP Dedicated Servers. <i>Foto:  HP</i>
HP Dedicated Servers. Foto:  HP

Hewlett-Packard har siden i fjor solgt fire typer dedikerte tjenere, for henholdsvis web-tjenester, trafikk-styring, cache og virtuelle private nett. Satsingen er betegnet som halvhjertet, og omsetningen har vært heller laber. De nye modellene tar seg av de samme oppgavene, og legger til nye, som belastningsfordeling, kryptering, multimediastrømmer og så videre.

De dedikerte tjenerne monteres i rack, og leveres ferdig konfigurert med programvare til en spesiell oppgave. Kundene er tjenestetilbydere, innehavere av større systemer, og grupper med spesielle behov som må løses raskt. Det skal være mulig å sette tjenerne i produksjon innen et kvarter etter at de er pakket ut av sine esker.

De nye HP-modellene er designet av Intel. HP gjør egentlig ikke annet enn å selge dem under egen logo. Opprinnelig hadde Intel tenkt å tilby dedikerte tjenere under eget merke. Ideen strandet på motstand fra gode kunder som HP, Dell og Compaq. Løsningen ble å tilby tjenerne på OEM-basis. HP undertegnet sin avtale med Intel i desember. Compaq fulgte etter i januar.

HP har til hensikt å videreutvikle sine egne serier av dedikerte tjenere, samtidig med OEM-ingen av Intels modeller.

Mange av de nye modellene er tilgjengelige umiddelbart. Andre når markedet innen juni.

Intel fortsetter å utvikle sine modeller, og vil blant annet tilby dedikerte tjenere innen styring av digitale sertifikater, logging av transaksjoner, prosessering av digitale signaturer og varsling av inntrengere i lokale nettverk.

Fra leverandørenes side er argumentene for å satse på dedikerte tjenere at de i motsetning til generelle tjenere ikke er avhengig av verdiøkende tjenester fra mellomledd i omsetningen. Det betyr, i teorien, at marginene øker samtidig som kunden får mer for pengene. Salgsargumentene overfor kundene er lavere pris, mindre heft, rimeligere drift og raskere installasjon. Ulempene skal vesentlig være knyttet til manglende skalerbarhet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.