Sammen med konkurrenten Procter & Gamble (P&G) har Unilever i sommer for første gang signalisert at storleverandøren av hygiene- og konsumentvarer skal satse skikkelig online.
Annonseavtaler er inngått med teknologiselskapene Microsoft og America Online (AOL) og sammen har konkurrentene dannet en organisasjon med blant annet innholdsleverandører og teknologiselskap for å få fart på annonsemarkedet på web (se relatert sak i høyre marg).
Nå har Unilever inngått en eksklusiv sponsoravtale med NetGrocer som er USAs første riksdekkende online-supermarked, ifølge en pressemelding. Målet for Unilever er å få vite mer om konsumentene og hvordan man kan skreddersy markedsføringen i større grad overfor målgruppene.
Ved å gå inn på de to samarbeidspartnernes webtjenester vil amerikanske forbrukere i fremtiden få muligheter til levering av dagligvarene hjem uansett hvor du måtte befinne deg i USA.
Avtalen vil i første omgang kun gjelde innen de produktkategoriene og med de merkevarene som Unilever fører i USA, blant annet Lipton te, Dove såpe og Pepsodent tannpasta. NetGrocer satser på sin side å dra fullt utbytte av de leveransene og den ledelse- og markedsføringskompetansen som Unilever sitter med.
Den europeiske bedriften har planer om å bygge opp et eget Interactive Brand Center i New York City med både IT- og markedsføringskompetanse.
Unilever er et konsern med nærmere 270.000 ansatte og har hovedkontorer både i London og Rotterdam. Det fører over 1.000 merkevarer gjennom 300 partnere i 88 land og selger produkter i ytterligere 70 land. I Norge er Lilleborg en partner på hygieneprodukter.