ISDN for privatmarkedet er blitt et lite problembarn for Telenor Privat. Montører er flyttet rundt i landet for å ta unna flere måneders ventetid. I Oslo har det vært verst med opptil tre måneders ventetid på ISDN, og på toppen av alt har Telenor flere ganger vært nødt til å gjøre installeringsjobben to ganger på grunn av tekniske problemer med utstyret.
Telenor har i høst testet "Gjør-det-selv"-løsningen på rundt 200 ansatte i Telenor med godt resultat. I dag får oslofolk tilgang til pakken, som forutsetter bruk av en ISDN-telefon, eventuelt et adapter for den gamle telefonen. Etter bestilling får kunden tilsendt ISDN-boksen med brukerveiledning, som geleider kunden til montering av boksen på veggen nær et telefonuttak, tilgang til strøm, kobling av telefonapparater og eventuelt datamaskin.
- Enklere enn å montere et nattbord fra IKEA, sier informasjonskonsulent i Telenor Privat, Anne Karin Augland, til digi.no.
- To skruer i veggen og kabler i riktige hull. Deretter er målsetningen at Telenor innen to uker skal koble om i sentralen, sier hun.
Om noe skulle gå galt, regner Telenor dette som en feilsituasjon og vil rette feilen uten ekstra kostnad.
Telenor regner med å slå flere fluer i en smekk om produktet viser seg å fungere like bra i markedet som blant egne ansatte. Kostnadene reduseres ved at en ikke lenger trenger montører til hver montering, ISDN-køene reduseres, prisene blir lavere, og flere vil derfor vurdere å kjøpe ISDN. Ikke minst fordi konkurrenter kan forestå ISDN-salg og montering fra nyttår av.
Telenor har så langt i år solgt 60.000 ISDN-abonnement i privatmarkedet og ligger nå på et månedlig salg på rundt 7.000.