Interaktive gode for gull

Reklamebransjens årlige prisutdeling av Gullblyanten har i år også gitt priser for interaktive medier, i motsetning til i fjor. Da fant man ingen verdige kandiater.

Reklamebransjens årlige prisutdeling for godt håndverk, Gullblyanten, fant i år verdige kandidater i klassen interaktive medier. Fredag i forrige uke arrangerte Kreativt Forum konkurransen som skal stimulere til kontinuerlig debatt om hva som er god reklame.

Det var tidligere JBR/McCann Multimedia, nå ThunderHouse, som gikk seirende ut av konkurransen med sin løsning for Winge Reisebyrå (som i desember i fjor ble slått sammen med Flyspesialisten og heter Via).

I juryen satt blant annet Pål Sparre-Enger som er tekstforfatter i Kontoret Reklamebyrå AS. Han kan fortelle at juryen syntes det var vanskelig å vurdere den interaktive kategorien.

- Vi var usikre på hvilke kriterier vi skulle bruke i bedømmingen av denne kategorien. Denne prisen ble ikke delt ut i fjor fordi ikke mange nok arbeider hevdet seg. I år bestemte vi at de interaktive jobbene skulle vurderes etter de samme kriteriene som resten av Gullblyanten, og at det skulle deles ut gull, sølv og diplom, forteller Sparre-Enger.

Juryen har ikke lagt avgjørende vekt på den tekniske biten under vurderingen av kandidater.

- Det er klart teknologien er viktig, men i Gullblyant-sammenheng er idé og form viktigere.Om det tekniske ikke tilfører noe, har vi ikke tillagt det noe vekt i juryarbeidet. Det kan være lett å la seg imponere av at man kan trykke på en knapp, og får et ferdig utregnet tilbud med utgifter og annet innberegnet. Vi har lagt vekt på kriteriene idé, form og lekenhet, som i de andre kategoriene. Spesielt med gullvinneren var at den hadde humor og lekenhet i både idé og form, sier Sparre-Enger til digi.no.

- Det har vært veldig arbeidskrevende å vurdere kandiatene i denne klassen fordi vi ikke hadde tidligere utdelinger å støtte oss på. Men i juryen diskuterte vi mye hva vi ville vektlegge, og juryen var enstemmig, sier Sparre-Enger.

I klassen for interaktive medier var vinnerne:

  • Gull: ThunderHouse/JBR for Winge
  • Sølv: Digital Hverdag for Bonytt, Hjemmet Mortensen
  • Diplom: Alky Media, interaktiv design, for Tinagent.
Til toppen