IP-biler og websykler

Helsestudioer i USA utstyrer seg med trim-maskiner hvor du kan surfe på web, se reklame og få bonuspoeng på flyselskaper. Snart ruller også de første bilene med eget IP-nummer på veiene, skriver Jørgen André Nilsen fra Silicon Valley.

"

Selskapet Netpulse har funnet sin nisje ved å tilby treningsapparater med internettforbindelse. Og det med stor suksess, i følge mannen bak Netpulse, Tom Proulx, som var en av medstifterne av programvareselskapet Intuit og utvikler av deres salgssuksess Quicken.

Ergometersykler og romaskiner med en berøringsskjerm-PC er nå installert i et dusin helsestudioer i Silicon Valley, andre steder i California, i Phoenix, Chicago og New York. Maskinene er koblet til nettet med T-1 linje eller DSL.

Trim-maskiner med internett er ingen nerde-gimmick. De dekker et behov og endrer konkurranseforholdene i trim-bransjen. I snitt mister et helsestudio 45% av medlemmene i løpet av et år og kjedsomhet oppgis som hovedgrunn. Disse trim-maskinene skal gi brukerne en morsommere, mer informativ og økonomisk gunstigere opplevelse enn den gamle tredemølla.

På Netpulse-maskiner kan du surfe fritt på Internett og også bli eksponert for relevant og målrettet reklame for produkter som Odwalla Juice og Powerbar sjokolade og Nike løpesko Hvis du har lyst til å kaste inn håndkleet etter noen få minutter så vil trolig ekstra bonuspoeng på American Airways og United for hvert ekstra minutt du trimmer få deg til å brenne noen ekstra kalorier.

For leverandøren, Netpulse, har internettforbindelsen også en annen viktig funksjon enn å minske kjedsomheten i en trim-økt. Fra sitt hovedkvarter i San José kan selskapet døgnet rundt lese av nøkkeldata fra hver trim-maskin som er installert og aktivisere automatiske smøringsfunksjoner og oppgradere programvare når dette er nødvendig. Et slikt servicetilbud matcher ikke konkurrentene,.

Mange produktbaserte selskaper ser nå internett som et viktig bindeledd mellom produktet, kunden og leverandør. Internett har også sparket i gang den største revolusjonen i bilbransjen siden T-Forden - og da tenker jeg ikke på de tusenvis av biler som daglig selges over internett.

I tillegg til karosserinummer, vil biler snart få sitt eget IP-nummer. Mercedes Benz har allerede utviklet sin Internet on Wheels-prototype som gjør det mulig for et Mercedes servicesenter og overvåke data fra en bil og foreta oppgraderinger via software. Både Mercedes og Chrysler vil utstyre alle biler med IP-numre og tilhørende kommunikasjonsløsninger så fort de nye lavbane-satellittene slik som Iridium, er klare til å formidle signalene uansett hvor på kloden bilen måtte befinne seg.

Internett på PC eller TV? Spørsmålet blir heller hvilke produkter vil ikke ha internettforbindelse i det vi runder år 2000.

"

Til toppen