JUSS OG SAMFUNN

Konsument-annonser redder nisjenett

Selskaper som annonserer for konsumentartikler velger seg nisjenettsteder for å treffe de riktige konsumentene, påstår Jupiter Media Metrix. Dette bringer nytt håp for internettselskaper som ser annonsekronene forsvinne.

Sigvald Sveinbjørnsson
3. mai 2001 - 04:45
Jupiter Media MetrixAdRelevance AdDemographics
Reuters

I årets første kvartal var 55 prosent av disse selskapenes nett-annonsering å finne på nisjenettsteder, mens de på samme periode i fjor brukte 44 prosent.

- Nettannonsørene har lenge letet etter bedre måter å nå en utvalgt gruppe konsumenter. De siste tallene våre viser at konsumentmarkedet nå i stadig større grad konsentrer seg om nettsider som appellerer til spesifikke demografiske segment, sier Mike May, senioranalytiker ved Jupiter, til Reuters.

For eksempel økte annonsører for alkohol-relaterte produkter sin eksponering kraftig inn mot nisjenettsteder som omhandlet bil og sport. Dette resulterte i at 77 prosent av de som klikket på annonsørenes annonser var menn.

Jupiter kunne også melde at de store konsument-annonsørene styrte unna de store media-investeringene mens de eksperimenterte med nettannonsering. Dette medførte at annonsering på store medieselskaper minsket til fordel for nisjekanalene. Men ifølge Jupiter, er dette bare en prosenforskjell, siden de i dag bruker mer på Internett-annonsering enn de gjorde tidligere.

Dette er godt nytt for hele den annonsedrevne internettbransjen. De store kjøperne av annonser var tidligere dotcom-selskaper som ikke lenger har budsjetter til å fortsette som før. Dermed er scenen duket for de store, tradisjonelle kjøperne- som konsumentselskaper. Det skriver Reuters.

Men man greier ikke å fylle tomrommet etter dotcom-bølgen, siden flere ikke er helt overbevist om effekten av Internett-annonsering.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra