Fordelt på segmenter, viser denne tabellen prognosene for prosentvis vekst i antall solgte enheter på det europeiske PC-markedet, ifølge GartnerGroup-selskapet Dataquest:
Segment | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
Yrke | 13,1 | 6,1 | 13,7 | 11,4 | 11,2 | 9,7 |
Privat | 32,7 | 20,3 | 16,5 | 7,5 | 7,0 | 6,7 |
Stasjonære | 15,8 | 5,9 | 11,5 | 7,8 | 8,2 | 7,1 |
Bærbare | 32,4 | 34,5 | 28,9 | 20,1 | 16,4 | 14,5 |
Totalt | 18,0 | 10,1 | 14,6 | 10,2 | 10,0 | 8,8 |
Det europeiske PC-markedet består av 35,4 millioner enheter i 2000, 40 millioner i 2001 og 53 millioner i 2004.
Gartner forklarer den økte veksten i 2001 - 14,6 prosent mot 10,1 prosent i 2000 - med at de mange PC-ene som ble kjøpt inn av bedriftene i knallåret 1998 da blir modne for utskiftning. Hvorfor denne treårsbølgen ikke gjentas i 2004, gis det ingen forklaring på.
Lyspunktet i år er veksten i bærbare PC-er, på 34,5 prosent. Gartner advarer at raten ikke vil vedvare etter hvert som markedet mettes, og spår at veksten vil reduseres hvert år heretter, til under 15 prosent i 2004.
Øst-Europa vil få en gjennomsnittlig årsvekst på rundt 15 prosent, mot 10 prosent i Vest-Europa. Gartner kommenterer at selv om potensialet i Øst-Europa synes stort, er markedet der følsomt for pris og utsatt for ustabile økonomiske forhold.