JUSS OG SAMFUNN

Lønnsomt og gøy med Aftonbladet

Schibsted-eide Aftonbladet gikk med overskudd på web i første kvartal og lanserer Funplanet som en del av tjenesten i mai. Den norgesaktuelle spilltjenesten ble tidligere i år vraket av svenske Bonnier

Herman Berg
24. apr. 1998 - 17:29

Den svenske dagsavisen Aftonbladet bragte hyggelige resultater torsdag; Avisen omsatte første kvartal i år nettannonser for seks millioner svenske kroner, hvorav 3,5 millioner er fakturert ut de første tre månedene, ifølge Resume.se. Aftonbladet opplyser at dette er 500.000 svenske kroner mer enn avisens kostnader første kvartal i år, noe som gir en margin på 14 prosent.

Aftonbladet sitter med det suverent største nettstedet på det svenske webmarkedet og er over tre ganger så store som andremann, konkurrenten Dagens Nyheter, skal man tro trafikkoversikten til SIFOs TS Netcheck. Og nettbrukerne går inn på tjenesten til tross for at det meste av innholdet også finnes i papirutgaven.

Aftonbladets Nye Medier-avdeling har 23 ansatte på heltid med to tredjedeler engasjert i den redaksjonelle virksomheten. Otto Sjøberg, som leder avdelingen, sier til det svenske nyhetsbrevet Mediatrender at han tror tempoet på publisering av nyheter gjør Aftonbladet til en vinner. Dessuten mener han at søkbarheten, chat-tjenesten og tilbakemeldingsmulighetene på utformingen av nettstedet også er medvirkende faktorer.

Nå kommer avisen med en ny nett-tjeneste som de håper kan øke trafikken ytterligere. Funplanet legges i mai inn på Aftonbladets nettsted med håp om å trekke til seg flere unge nettbrukere i forbrukermarkedet. Funplanet drives av et brødrepar som tidligere hadde Bonnier inne på eiersiden.

I februar i år ble det bestemt at Bonnier Interaktiv skulle kutte eller selge ut til sammen et ti-talls webtjenester rettet mot forbrukermarkedet. Mediehuset uttalte til digi.no at de hadde mer tro på dataspill enn enkle onlinespill.

Nå ser det ut som om en av de største konkurrentene ikke lever i samme troen. Aftonbladet undertegnet tidligere i uken en avtale med Funplanet, noe som også åpner for samarbeid i Norge. Markedssjef Mikael Sandberg har tidligere opplyst at Funplanet vil lanseres i Norge innen midten av mai.

Gjennom avtalen med Schibsted åpner det seg muligheter for store norske samarbeidspartnere i forbrukermarkedet på web.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.