Jeff Papows, toppsjef i Lotus, påpeker at det ikke er så viktig å telle solgte lisenser, men var åpenbart meget fornøyd over å ha gitt Microsoft en fulltreffer. Under åpningen av sine årlige konferanse i Orlando, Florida, fortalte Papows at Lotus fikk 14 millioner brukere til sin post-klient Notes.
Microsoft har ikke offentliggjort noen tall, men analyseselskapet IDC mener at Microsoft solgte nesten 12 millioner Exchange-lisenser til nye kunder. Novell har havnet langt bak teten med et nysalg i 1998 på 4,5 millioner lisenser, mener IDC.
Med 14 millioner nye kunder i 1998 er Lotus opp i totalt 34 millioner Notes-bruker. Hvor mange av disse som bare bruker Notes til e-post og hvor mange som utnytter de bredere mulighetene vil ikke Lotus offentliggjøre.
At Microsoft enda ikke har offentliggjort tall for sitt fjerde kvartal kan støtte IDCs konklusjon om en annenplass. Tidligere har Microsoft vært svært raske til å fortelle hvor mye de har solgt.
- Tidlig i oktober fortalte Microsoft at de hadde solgt mer enn oss, noe som er underlig, tatt i betraktning at vi ikke hadde offentliggjort våre tall. Da de kom, visste det seg at det var vi og ikke Microsoft som burde vært ivrigst til å telle, sa Papows under åpningspresentasjonen på Lotusphere.
Også i Europa leder Lotus over Microsoft, i følge IDC med 3,7 mot 3 millioner nye brukere i 1998.