Interpublic Group er en av verdens største globale kommunikasjonskjede og består av McCann-Erickson WorldGroup, Ammirati Puris Lintas, The Lowe Group, DraftWorldWide, Western Initiative Media Worldwide, Ocatagon, International Public Relations, The Allied Communications Group og flere.
Prisen på 20 millioner dollar for 20 prosent priser hele Icon Medialab til 100 millioner dollar, eller i underkant av 800 millioner kroner. Det gjør det svenske selskapet til et av de høyest prissatte webdesign-byråene på kloden.
Grupperingen blir den største eieren i Icon etter transaksjonen og får plass i styret. Grupperingen har også opsjon på å kjøpe seg opp til 49,9 prosent av selskapet.
De nest største eierne i dag er gründerne Erik Wickström, Johan Staël von Holstein, Jesper Jos Olsson og Magnus Lindahl, som via selskapet med det velklingende navnet Beleggingsmaatszchappij ABE II BV, eier 16 prosent av Icon.
Samtidig innebærer oppkjøpet at Icon Medialab, som tidligere har kjøpt seg kraftig inn i det norske markedet via kjøpene av blant andre Neo Interaktiv og Arakno, også får kontroll med en av de siste konkurrentene, Thunder House, som ligger under JBR McCanns doméne.
De to selskapenes norske virksomhet fusjoneres sammen i ett selskap som følge av fusjonen.
Icon vil bruke kontantene som nå skytes inn til ytterligere ekspansjon i Europa. Selskapet tapte 34 millioner svenske kroner i fjor, men har likevel 300 millioner svenske kroner i kassa.