Sammevei-gründer Rasmus Myklebust foran Forskningsparken i Oslo.
Sammevei-gründer Rasmus Myklebust foran Forskningsparken i Oslo. (Eirik Tangeraas Lygre)
EKSTRA

Samkjøring

Med denne appen sparer pendlere 40.000,– i året, sier gründer

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

STARTUPLAB, Blindern (digi.no): – Det er én person og fire ledige seter i nesten hver bil, men stort sett andre som skal samme vei. Så vet vi samtidig at gjennomsnittsbilisten i Oslo-regionen sitter 145 timer i kø hvert år.

Det sier Rasmus Myklebust. Han har fått plass ved Startuplab i Oslo, hvor 37-åringen har utviklet samkjøringsappen «Sammevei».

Utgangspunktet var en NAF-undersøkelse som viste at én av tre var åpne for å samkjøre til jobben dersom det ble tilrettelagt for det.

Nylig ble det også klart at nye E18 mot Oslo vestfra vil koste fossilbil-eiere omlag 160 kroner i bompenger. Fra neste år av må også elbiler betale bompenger – i 2025 vil satsen ligge rundt 70 kroner. Innskrenking av tallet på parkeringsplasser føyer seg inn i samme trend.

Samkjøring

  • Etter norsk lov er det ikke tillatt å drive persontransport mot betaling uten løyve.
  • Det er imidlertid lov å drive persontransport mot betaling dersom hensikten med betalingen er å få dekket selvkost. Det inkluderer for eksempel bompenger og penger til drivstoff.
  • Dette gjelder kun i tilfeller der sjåføren har et selvstendig transportbehov. Samkjøring er altså bare tillatt mot betaling dersom også sjåføren skal reise et sted. Med en gang sjåføren tar betalt uten å ha et selvstendig reisebehov er transporten løyvepliktig og krever kjøreseddel.
  • Samkjøring er heller ikke skattepliktig, melder Skatteetaten.

Summen av dette gjør samkjøring stadig mer attraktivt, mener Myklebust.

– Dette er noe som skjer i alle storbyene. Det er selvsagt veldig bra hvis flere bruker kollektivtilbudet, men det er ikke et alternativ for alle. Da er det å sitte på med en nabo eller kollega til jobben en fin måte å redusere miljøavtrykket på.

Store besparelser

I appen registrerer brukerne avreisested og arbeidssted, om de er sjåfør eller passasjer, tidspunkt for henting på morgenen og ettermiddagen, og hvor fleksible de er. Deretter aktiverer man de dagene man ønsker samkjøring. 22:00 sender Sammevei ut beskjed til brukerne dersom de har fått en match.

– Når hentetidspunkt nærmer seg og sjåføren trykker «start tur» kan du følge posisjonen hans på kartet, og gjøre deg ferdig med frokost før du går til avtalt hentested. Hver gang du aktiverer en ny tur aksepterer du også at kostnadene for turen deles.

Men det blir en brøkdel av kostnaden for taxi når sjåføren uansett skal samme vei, forteller Myklebust.

Slik ser brukergrensesnittet i Sammevei-appen ut. Foto: Skjermdump

– Betalingen følger de statlige satsene for kjøregodtgjørelse. Pendler du 200 dager tur/retur i året, kan besparelsen ved en bompengesats på 160 kroner etter hvert bli betydelig.

– Kjører du dieselbil fra Asker til Oslo i dag kan du spare 18 000 kroner i bompenger årlig dersom du setter bilen i garasjen og samkjører i stedet. Tar man med alle variable kostnader slik som drivstoff, vedlikehold og så videre blir besparelsen på rundt 40 000,– årlig, hevder gründeren.

Og enda mer hvis du kan gå fra to biler til én.

Også på andre områder kan mer samkjøring gi besparelser. OECD-organisasjonen Internasjonalt transportforum (ITF) gjorde et forsøk med å erstatte alle privatbiler og busser i Helsingfors med delte drosjer og drosjebusser. Resultatet var 16 prosent mindre kødannelse, 23 prosent færre kjørte kilometer og 28 prosent mindre CO2-utslipp fra biler. Det viser rapporten fra forsøket.

Må kombineres med kollektivtransport

Vegard Østli, forsker ved Transportøkonomisk Institutt (TØI) har tidligere sagt til Teknisk Ukeblad (Ekstra) at ITF-rapporten ikke er så lett å overføre til Norge grunnet mer spredt befolkning her til lands. Mange av konklusjonene var likevel lignende det de fant i en litteraturstudie utgitt sist sommer.

Kjører du dieselbil fra Asker til Oslo i dag kan du spare
18 000 kroner i bompenger årlig.

Østli presiserte den gang at effekten av samkjøring er avhengig av å ha et kollektivnett å mate publikum til. Det er ingen selvfølge i et land med større areal enn Tyskland, men bare rett over fem millioner innbyggere.

Problemstillingen er også Sammevei opptatt av.

– Vi jobber med å koble samkjøring opp mot kollektiv transport. Blant annet har vi et pilotprosjekt med NSB og Bane Nor for å få flere til å kjøre sammen til toget. Vi ønsker også å se på om vi kan tilby månedsbetaling for samkjøring og kollektivtransport kombinert.

– En annen ting er å sette av parkeringsplasser på kollektivknutepunkter for folk som samkjører. I dag er slike steder fullt opp av folk som har kjørt én i hver bil, og mange får ikke anledning til å bruke kollektivtilbudet. Om et visst antall plasser settes av til samkjørere får du økt antall folk på toget, forklarer Myklebust.

– Jevn strøm av nye brukere

Siden lanseringen for noen måneder siden har Sammevei fått omlag 6000 nedlastinger. Rundt 200 av disse er daglig aktive, forteller Myklebust.

– Men vi opplever en jevn strøm av nye nedlastinger og brukere. Og vi har enda ikke brukt en krone på markedsføring.

I innstillingene kan du legge inn når du skal dra og hvor fleksibel du er. Foto: Skjermdump

Tallene tyder på at mange er positive til samkjøring, men at det i praksis ikke passer for alle å samkjøre hver dag. Et internt forsøk i Telenor peker også på at andelen pendlere som kan tenke seg å samkjøre daglig er lavere enn NAF-undersøkelsen viste. Det stadfester Myklebust:

– I Telenor var det rundt 3-5 prosent av pendlere som meldte seg på et samkjøringsprosjekt. Det er likevel større enn andelen som sykler i Akershus.

Sammevei har foreløpig valgt å fokusere på E18 mellom Drammen og Oslo. Ellers i landet er det fremdeles sporadisk om du finner deg en samkjøringspartner eller ei. Men selskapet jobber korridor for korridor, og håper å være et alternativ i de fleste storbyer på litt lenger sikt.

– Først vil vi bevise at samkjøring er mulig i Oslo-regionen, så går vi videre til neste by.

Sterk konkurranse

Det er mange aktører i samkjøringsmarkedet. Franske Blablacar har kommet langt på lange avstander i Europa. I Norge kjemper Sammevei om markedsandel mot blant annet Liftshare, Waze Carpool, Flinc og GoMore. Internasjonalt er Uber Pool og Lyft Line blant de største aktørene.

Først vil vi bevise at samkjøring er mulig i Oslo-regionen, så går vi videre til neste by

– Fremdeles har ingen har løst samkjøring på den korte avstanden i Norge. Det er både kult og skremmende at veldig mange aktører nå prøver å gjøre nettopp det. Den som greier å lage løsninger som fjerner 3-5 prosent av rushtrafikken har et veldig stort potensial, mener Myklebust.

Tidligere har Statens Vegvesen prøvd å løse køproblemet med samkjøringsappen HentMEG. Resultatet var en totalflopp til 15 millioner. Prosjektleder i Statens Vegvesen Arild Eggen sa den gang til TU at 6 av 7 bilseter ikke er i bruk. Dersom bare 2 av 7 var i bruk, ville vi ikke hatt køproblemer i Norge, mente Eggen.

Så gjenstår det å se om Sammevei kan være appen som omsider løser køfloken.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen