Mer penger i ringelyder enn i mobilsnakk

Etter ett år i det norske mobilmarkedet selger Jippii sine 2.000 norske GSM-kunder til NetCom. Informasjonssjef i NetCom, Guri Wormdahl, sier det blir stadig tyngere å skaffe seg nye mobilkunder i markedet.

Det er finske Jippii Group som står bak de europeiske mobilportalene med samme navn. I en børsmelding skriver selskapet at de legger ned operatørvirksomheten i Norge.

De 2.000 kundene som selskapet har klart å skaffe seg siden etableringen i Norge det siste året blir overtatt av NetCom, som er selskapet som Jippii inngikk aksessavtale med i oktober i fjor.

Ifølge børsmeldingen vil Jippii fortsette med sine innholdstjenester her i landet. Hva nedleggingen koster Jippii blir først klart senere i måneden.

Informasjonssjef i NetCom, Guri Wormdahl bekrefter overfor digi.no at selskapet kjøper selskapets GSM-kunder, uten at hun vil spesifisere kjøpebetingelsene.

- Kundene beholder sitt mobilnummer og den prisplanen de er på i dag inntil videre.

Womdahl sier til digi.no at det viser nå seg at frafallet i mobilmarkedet har kommet litt raskere enn hva en regnet med i fjor høst da markedet nærmest ble oversvømmet av nye mobilselskap. Felles for de alle var at de måtte inngå en avtale med Telenor Mobil eller NetCom for kjøp av nettkapasitet som så igjen ble solgt videre til egne kunder under eget varemerke.

Hun avviser at det er de strenge betingelsene som de to netteierne setter som er alene avgjørende for at de nye mobilselskapene går over ende.

- Den viktigste fakturen er at det er dyrt å skaffe seg kunder. Vi har holdt på i åtte år og vet alt om dette. I dag har vi så høy penetrasjon her i landet at det er veldig få kunder som ikke har et kundeforhold til ett mobilselskap.

- Og kundene blir tyngre og tyngre å skaffe.

Wormdahl vil ikke tippe hvor mange av service providerne som blir tilbake ved årsskiftet, annet enn at hun også i fjor sa at man måtte regne med et frafall.

Til toppen