Merkelojale nettkunder

Da nettmusikkbutikkene N2K og CDnow fusjonerte, var det kun ti prosent av de 1,2 millioner medlemmene som brukte begge butikker.

- Det overrasket oss virkelig, sier Jon Diamond, administrerende direktør i N2K som vil bli styreformann i det fusjonerte nettselskapet, til nettutgaven av Los Angeles Times.

- Poenget med at du kun er et klikk unna og at kundene ser på tilbud som er 50 cent eller én dollar lavere, ser ikke ut til å holde mål. Det ser virkelig ut til å eksistere lojalitet mellom kundene og merkevaren, sier Diamond.

N2K og CDnow er i ferd med å gjennomføre fusjonen som skal skape et større netthandlesenter som seriøst kan utfordre Amazon.com Inc. på musikk og andre lett omsettelige varer.

Amerikanere involvert i netthandel mener at prisen ikke spiller så stor rolle i netthandel-sammenheng. Faktorer som enkel funksjonalitet og tilgjengelighet er minst like viktig.

Tesen understøttes av en undersøkelse utført av analysefirmaet Gomez Advisors som viser at nettbokhandelen Amazon er storfavoritten blant de handlende online. Tjenesten er likevel ikke rangert høyere enn på tiende plass i forhold til prising av produktene.

Endel av netthandelsstedene tilbyr lojalitetsprogram (eksempelvis ClickRewards) hvor brukerne får bonuspoeng på flyturer og andre incentiver. Nettaktørene skreddersyr tilbudene etter hvert som de kartlegger kundenes interesser og handlevaner.

Til toppen