- Det stemmer at forhandlingen er brutt, jeg tror det var i forrige uke. Formelt var det Telenor som begjærte brudd, men hadde ikke de gjort det, så hadde vi gjort det, sier informasjonsdirektør Per Bjørkum i NetCom til digi.no.
- Og dere har ikke sett noen grunn til å informere om bruddet?
- Nei, dette medfører ikke noe nytt i forhold til det som allerede er kjent.
- Dere står uten samtrafikkavtale fra mandag av?
- Det stemmer, men det får ikke praktiske konsekvenser. Sannsynligvis blir det bare tilbakeregnet når vi kommer til enighet om prisene.
- Telenor vil kappe termineringsprisene fra 2.04 til 1.23 per minutt, tror dere egentlig det er mulig å gjøre noe i forhold til det.
- Selvfølgelig er det mulig. De kan trenere forhandlingen, men det er ingen som sier at de kan diktere dem. Telenor prøver nå å oppnå to ting. De trenerer våre muligheter til å gi våre 400.000 kunder anledning til å bruke prefiks 1515. Det som likevel er viktigst for Telenor er å sette termineringsprisene så lavt at det blir særdeles vanskelig for en inntrenger som Telia å tjene penger i det norske markedet.
- Det høres jo unektelig ut som om dere har en dårlig posisjon, hadde det ikke vært like greit å stoppe nå, så dere kan komme igang med å tilby fastlinje-telefoni til privatkundene?
- Vi gir oss ikke for enhver pris. Det er ikke privatkundene som er viktigst for vår lønnsomhet, der er bedriftsmarkedet viktigst. Vi må ha anledning til å tilby et komplett telefonitilbud til våre bedriftskunder.
- Og hvor langt tid regner dere med at denne konflikten vil ta?
- Akkurat hva som skjer nå er opp til Tilsynet, men vi forventer uansett at dette tar noen måneder.