Nettavisens tyske søster lager egne nyheter

Michael Maier, sjefredaktør for Nettavisens tyske søsterpublikasjon, åpner offisielt neste uke. Han mener det er helt essensielt at de greier å etablere en sterk egenproduksjon av nyheter.

Allerede i dag kan du få Netzeitung på nettet, men onsdag i neste uke er den offisielle lanseringen av den tyske versjonen av Nettavisen.

Nettavisens tyske søster ledes av Knut Ivar Skeid (administrerende direktør) og Michael Maier (sjefsredaktør).


Skeid har greid å skaffe en medietungvekter til å lede den første utenlandssatsingen til Nettavisen. Maier har tidligere vært ansvarlig redaktør i det kjente nyhetsmagasinet Stern og har også vært involvert i avisproduksjon som redaktør av Berliner Zeitung.

Med på laget er Knut Ivar Skeid som i startfasen fungerer som administrerende direktør. I tillegg har de fått med seg Olav Anders Øvrebø, tidligere journalist i norske Nettavisen, som redaksjonssjef.

Det er gått fire år siden Nettavisen startet opp i Norge i 1996, og selskapet, som nå skal kapre det tyske markedet, har store utfordringer foran seg. I realiteten er det Nettavisens eiere Spray Network som ruller ut aviskonseptet i Tyskland.

digitoday.no har tatt et intervjue med sjefredaktør Michael Maier for å få hans syn på nettjournalistikk, Internett og Netzeitungs fremtid i et tøft marked.

- Det er en stor mulighet i Internett. Man må ha en forståelse for dette mediet, ha journalister som kan bruke det og som kan skrive i en annen setting enn på papir. Internett er en åpen plass, med mye informasjon og vi må kunne guide leseren gjennom denne åpne plassen, sier Maier.

Det tyske mediemarkedet for nyheter på nett ligger i bakevejen, og Maier frykter ikke konkurrentene.

- Vi har ingen konkurrenter som bare er på nettet,. Men alle større aviser er på nett, samt alle TV-stasjonene. Og disse har som oss bygd opp en redaksjonell stab som kun jobber på nett. Problemet for dem er at de eksporterer fra tradisjonelle medier til avis, det vil si at de ikke har en egenproduksjon. Etter hvert som avisene kommer på banen og får publikum til å se på nettet som en plattform for nyheter, et sted hvor man går for å finne siste nytt, er det bra. Også for oss. Jeg hadde vært redd hvis avisene ikke brydde seg om dette, sier Maier.

Han påpeker at dette er annerledes enn forholdene på den tiden da Norge fikk Nettavisen. Da var nemlig svært få aviser dedikert på Internett, og nyheter på nettet var liksom ikke noeå samle på.

- I 1996, da Nettavisen startet opp, hadde Norge omtrent den samme PC-penetrasjonen som i dagens Tyskland. Men mediebildet er forskjellig. Det kan ikke sammenlignes umiddelbart, sier Maier.

Når det gjelder annonsemarkedet er Maier ikke bekymret. - Da TV kom var reklamen svært lik som den allerede var på papiravisene. Men dette er ikke tilfellet i dag. Nå er reklamefilmer som hentet fra Hollywood og ligger langt fra annonser og reklame i aviser. Dette tar tid, det tar tid før annonsørene tilpasser seg Internett som medium, sier Maier.

Netzeitung i Tyskland kommer til å satse på følgende nyheter (i prioritert rekkefølge): - "Hard news", næringsliv og sport, så politikk og det andre stoffet, sier Maier.

Han er overbevist over at egenproduserte nyheter kommer til å bli kritisk for en eventuell suksess. - Det er klart at vi må lage saker selv, og vi kan ikke leve på nyhetsbyrå-stoff, sier Maier. Han forteller at alle redaksjonelt ansatte nå blir kurset i det han kaller "digital storytelling".

- Journalistikken på nettet er ennå ikke definert, og det er dette vi kaller digital storytelling, sier Maier som forklarer at intelligent bruk av lenker og et annet tidsrom vil spille en stor rolle i den "nye journalistikken."

Til nå har 30 journalister signert med Netzeitung.

- Det er viktig at vi får tak i de rette folkene. Men balansen er også svært viktig: Vi trenger erfarne journalister, men ikke så erfarne at de har grodd fast i et spor. De må være åpne for det meste.

Til toppen