Nå ønsker også nettavisene knyttet til alliansen "Innholdsnett" en nærmere dialog med Mediebedriftenes Landsforening (tidligere Norske Avisers Landsforbund, NAL) for å komme fram til en felles løsning som tjener begge parter.
Mediebedriftene er arbeidsgiversiden for de aller fleste norske journalistene som er organisert i Norsk Journalistlag, og har lenge forsøkt å ekspandere sitt nedslagsfelt blant annet ved det sist foretatte navnebytte.
Innholdsnett har ikke uttalt ønske om medlemsskap i arbeidsgiverorganisasjonen, men redaktør med ansvar for markeds og forretningsutvikling, Knut Olav Tveit i Nettavisen, sier til Dagspressen at diskusjonen med mediebedriftene nå blant annet gjelder forpliktelser og prisen for et medlemsskap.
- Vi håper at det en gang i januar foreligger et beslutningsgrunnlag som de enkelte aktørene kan ta stilling til, sier han.
Innholdsnettalliansen består blant av VG, Aftenposten, Orkla, A-pressen, Funcom, Dagbladet, Nettavisen, SOL og en lang rekke lokalaviser.