Nettmedier nøler med å gå mobilt

- På samme måte som papirmediene nølte med å gå inn for nyhetstilbud på Internett, er nettmediene forsiktige når de nå entrer mobil-markedet, mener WAP-redaktør Tellef Øgrim. Redaktør Are Slettan i iMarkedet tror på WAP, men avventer.

Innen to-tre år vil flere bruke mobile terminaler enn PCer til å surfe på Internett, hevder norske WAPfactory.net AS på nettstedet wap.com. Videre skriver de at resultatene av sammensmeltingen mellom den voldsomme veksten på Internett og eksplosjonen i antall mobiltelefoner kommer til å "forandre dagliglivet ditt".

Det er hele tiden "fremtiden" det snakkes om når det dreier seg om trådløs teknologi. Vi har sett nærmere på hvor landet ligger per i dag.

- Det viktigste utfordringen er å finne løsninger som er tilpasset folks bruk av mobiltelefonen, sier Tellef Øgrim, redaktør for nettstedene wap.no og wap.com. Selv om mobil internettilgang åpner for store muligheter innen media og informasjonsformidling, stiller den trådløse teknologien høye krav til hvordan informasjonen presenteres. Norske medier nøler med å satse på nyvinninger som wap-tjenester, forteller Øgrim.

Dette bekreftes av redaktør for nett-finansavisen iMarkedet Are Slettan: - Det er ikke så mange som prioriterer wap-tjenester enda, sier han.

- Det er ikke så mange som har wap-telefoner heller. Slettan tror det trengs en eller kanskje to generasjoner med telefoner, som inneholder større skjermer og høyere overføringshastigheter, før trådløse nyhetstjenester kan ta av for alvor.

Han har selv en wap-telefon som han ikke bruker.

Slettan holder igjen sin egen tjeneste iMarkedet når det gjelder mobile tjenester, men legger vekt på at han tror WAP-teknologien kommer til å bli veldig viktig etter hvert.

- På samme måte som papir-mediene nølte med å gå inn for nyhetstilbud på Internett, er nett-mediene forsiktige når de nå entrer mobil-markedet, sier Øgrim.

Bakgrunnen er rett og slett spørsmålet om hvordan man kan tjene penger på mobile nyhetstjenester.

- Vi kan lære noe ved å se til Japan, forteller han. - Der er den trådløse teknologien kommet lenger, overføringene er raskere og det er mange brukere. Inntjeningen skjer først og fremst ved at folk abonnerer på informasjon om spesielle temaer eller andre typer spesialtilpassede nyhetstjenester.

Den norske modellen går foreløpig ut på at selve informasjonen er gratis, mens inntektene kommer fra reklame, sier Øgrim. Dette er effektivt i tradisjonelle medier og på Internett. Utfordringen er å finne liknende muligheter for annonseinntjening på WAP.

Slike løsninger er på vei, hevder WAP-redaktøren. Han nevner for eksempel muligheten for å abonnere på meldinger om billige bukser - dermed kan forhandlere betale for at deres tilbud blir distribuert.

Øgrim fremhever mulighetene for personifisering den nye teknologien åpner for.

- Det er en begynnende trend på Internett, sier han, men realiseres mye lettere på mobil. Mediene må skreddersy tilbudene, slik at kundene kan bestille de nyhetene de vil ha.

Til toppen