Nokia med spill for mediegalleriet

Snart kan flere hundre tusen mobilbrukere i 18 land bli medieslaver og være på alerten når de ser på TV, surfer, hører på radio eller blar i aviser.

I fjor deltok rundt 7000 mennesker på Nokias "totalmedieopplevelse", Nokia Game. Da var det ikke reklamert for spillet på forhånd. I dag går påmeldingsfristen for årets Nokia Game ut, og hittil har flere hundre tusen mobileiere meldt sin interesse.

Nokia Mobile Phones markedsdirektør Helen Larsson forteller til digitoday.no at Nokia Game er et veldig påkostet spill. Mer vil hun ikke si om de finansielle rammene. Hun vil heller ikke uttale seg om målene selskapet har - hverken for resultatet eller antall deltakere. Men påkostet er det, uten tvil.


Spillet, som har vært tungt og massivt markedsført i alle mediekanaler den siste tiden, foregår i 18 land samtidig og starter 1. november. Nokia Game er et interaktivt mediespill der deltagere vil leve seg inn i en fiktiv historie hvor de skal hjelpe hovedpersonen å løse et mysterium. Det er et ferdighetsspill hvor man må håndtere utfordringer og løse oppgaver basert på diverse ledetråder. Kun gjennom korrekte løsninger på disse oppgavene kommer man videre til neste runde i spillet.

Beskjeder og ledetråder vil bli gitt deltagerne gjennom alle medier - Internett, TV, radio, tekstmeldinger, tidsskrifter og aviser. Spillerens jobb er å følge ledetrådene og besøke nettsiden for å fortsette i spillet. Nokia Game går gjennom flere runder, og etter hver runde blir en del av deltagerene slått ut, inntil en står igjen med én vinner i hvert land. Premien er en reise til MTV Europe Snowball Event, som arrangeres i Italia i januar.

Det er gratis å delta i spillet, men det er forbundet med en del "indirekte kostnader" som Internett-tilgang, e-post, og mobiltelefon (også de som ikke har Nokia-telefon, men for eksempel Ericsson-telefon, kan være med på moroa) som kan motta tekstmeldinger. Samtidig krever spillet at man følger med i en rekke medier.

Larsson håper Nokia Game vil bli årets beste underholdningsopplevelse. Hun understreker overfor digitoday.no at spillet kun er en markedsføringskampanje; en unik måte å bygge merkevare på.

- Vi vil ikke selge deltakerne noe, ei heller forsøke å verve noen til for eksempel Club Nokia. Det er ingen baktanker med dette spillet, det skal kun være merkevarebyging for vår del, sier hun. - Det er en ren Nokia-greie uten samarbeidspartnere. Grunnfilosofien er at dette skal være en morsom opplevelse.

Til toppen