BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nokia vil ha mer enn 40 prosent

Finske Nokia anser en markedsandel på 40 prosent for selskapet i mobiltelefonmarkedet som realistisk.

Frode Eriksen
7. mai 2001 - 12:05

Etter første kvartal i år sitter Nokia på en global markedsandel på mobiltelefoner på vel 37 prosent, ifølge selskapets egne tall. Dette er en sterk vekst fra 32 prosent hele 2000 sett under ett. Nå ser derfor selskapet på 40 prosent som et ganske realistisk mål, og konsernsjef Jorma Ollila mener at selskapet kan øke også ut over dette.

Konsernsjef Ollila sier til Financial Times at det er først og fremst muligheten for bedre posisjoner i Japan og Korea som gjør at selskapet kan bedre andelen på lang sikt.

På en tale i Frankfurt for investorer sa Ollila at prognosene for året som ble gitt sist måned står ved lag, og Nokia bekrefter at selskapet forventer å beholde tilfredsstillende marginer på sin telefonproduksjon, noe konkurrentene sliter med. Ollila bekreftet også selskapets forpliktelser overfor operativsystemet EPOC og samarbeidet i Symbian.

Der deltar også en av selskapets hardeste konkurrenter, Ericsson, men selskapet varsler nå ifølge investeringssjef i Ericsson USA, Gary Pinkham, at selskapet ikke lenge vil kjempe om markedsandeler, melder Dagens Industri. Det skal det satses på færre produkter som skal gi flere penger i kassa. Ericssons markedsandel er nå i underkant av 10 prosent, og selskapet er trolig forbigått av tyske Siemens, som i første kvartal i år solgte flere terminaler enn Ericsson som reduserte salget med 41 prosent.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.