JUSS OG SAMFUNN

Norske musikkelskere skal lykkes der Boxman feilet

Nå åpner to musikkfrelste fyrer sin egen norske platebutikk på nett ved hjelp av blant andre manageren til Briskeby. Etter Boxman-konkursen kan oddsene se dårlige ut for nettbutikker, men samtidig finnes det 100.000 norske kunder der ute som leter etter et nytt musikalsk høydepunkt.

Therese Werenskiold
31. okt. 2000 - 15:19

Hovedårsakene til at nettplatebutikken Boxman Sverige gikk fløyten var for sen levering og for høye priser. Eller i hvert fall ikke konkurransedyktige nok priser. Musikk-kjøpere er kravstore.

- Boxman hadde jo en del fornøyde kunder i Norge også. For disse kan Zailor være et alternativ, sier Victor Sanchez Barrera som er daglig leder i den nye musikkbutikken.

Samme dagen som Boxman ble begjært konkurs, var den opprinnelige lanseringsdatoen til Zailor.no.

Men Zailor ble litt forsinket. Kanskje like bra, synes Sanchez Barrera.

Boxman hadde i fjor en omsetning på rundt 20 millioner kroner, og et markedsføringsbudsjett på 100 millioner kroner. - Dette er feil ressursbruk, mener Sanchez Barrera, som tror han kan ta lærdom av Boxmans feil.

Zailor er en virtuell platebutikk uten eget varelager, som samarbeider med en norsk grossist. Grossisten leverer musikk til flere hundre små og mellomstore platebutikker, og har rundt 10.000 titler på lager.

- Vi vil satse på logistikk og rask levering, sier han og understreker at Zailor ikke skal bli en ny Boxman, men en liten virtuell platebutikk for musikkelskere. En nettbutikk startet og drevet av to musikkentusiaster med lang erfaring fra platebransjen og med en lidenskap for produktene som selges. Zailor skal, ifølge Sanchez Barrera, satse på kundeservice, produktene og rask levering. Og så pris da, selvfølgelig.

- Vi har prisgaranti, slik at dersom man finner en plate billigere et annet sted får man refundert mellomlegget.

- Hvis varen er på lager tar det én til tre dager å få bestillingen levert i postkassen. Det er Posten Norge BA som leverer, og leveringen avhenger litt av hvor man bor og når på døgnet man bestiller, forteller han videre.

- Vi må stole på Posten, men vi har vært veldig fornøyd med leveringen hittil, sier han optimistisk.

Ved søk på en plate på Zailor får man opp estimert leveringstid. Dersom platen er vanskelig tilgjengelig kan det ta fra to til fire uker før man kan sette seg ned og nyte musikken.

Zailor jobber også mot å kunne selge lovlige MP3-filer. Selskapet er i forhandlinger, men foreløpig er det ikke gitt klarsignal til MP3-salg før krypteringsteknologien er godkjent av de involverte partene.

Zailor har kjørt en to-ukers testperiode med 250 kunder. Leveringen gikk bra og de aller fleste var svært fornøyde, sier Sanchez Barrera. Foreløpig har butikken to ansatte. Den ene er Sanchez selv og den andre er Henning Kleiven - begge har ti års erfaring fra platebransjen. Henning er i tillegg utdannet journalist, og vil skrive plateanmeldelser, omtaler og anbefalinger på nettstedet.

- Hvorfor har dere tro på dette?

- Det er et behov for en musikkbutikk på nett i Norge. Det er mange som ikke har tid til å gå rundt i de fysiske butikkene, og det er mange som ikke har platebutikk i nærheten av der de bor. I tillegg er det dårlig utvalg i butikkene, og det blir ikke akkurat bedre. Dessuten kan vi konkurrere på pris. 190 kroner er altfor dyrt for en gammel plate, sier Sanchez Barrera.

Selv vil han selge platene for mellom 116 og 140 kroner. Pluss femten kroner i frakt for hver bestilling. Oddsene for å lykkes mener Sanchez Barrera er ganske gode - tross alt.

- Jungeltelegrafen er viktig for oss. Vi har ikke noe markedsføringsbudsjett i år, men satser på studenter og storforbrukere av musikk. I tillegg har vi veldig lave driftskostnader. Dette er fordi vi har en grossist som varelager og fordi vi ikke har noen fysisk filial.

Investor og medgründer er Morten Andreassen, som også er manager for det norske bandet Briskeby. I tillegg har de to andre gründerne Erik Bay Gundersen og Rune Johansen spyttet inn noen kroner. Disse tre har finansiert selskapet hittil, og Zailor har midler nok til å drive butikken i ett års tid.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Sanchez Barrera forteller at de skal ha en emisjon på nyåret, og da vil det også bli rom for et lite markedsføringsstunt. Samtidig er Zailor i samtaler med ulike portaler for mulige samarbeidsavtaler. Web-radio er også noe selskapet snuser på mulighetene for, gjennom ulike avtaler.

Men det er ikke bare musikk for Zailor. - Vi skal selge DVD-filmer og spill før jul, skriv det, sier Barrera entusiastisk. Han forsikrer at det er helt trygt å bestille julegaver hos Zailor den 20. desember, og sier også at butikken kommer til å ansette en person til, som skal jobbe med DVD og spill.

Profilen er at de skal satse på alternativ musikk, ikke bare VG-lista. - Vi fronter faktisk ikke den i det hele tatt. Heller ikke Absolute Music. I tillegg har vi kjøpt en lisens på en engelsk musikkdatabase som gir brukerne mulighet til mer informasjon om alle plater, biografier, kategorier og artister.

Zailor er også den første norske platebutikken på nett som lar brukerne betale med BBSepay, og som har SET fra Visa. Blant testkundene var det rundt 30 prosent som betalte med kort, og det er, ifølge Sanchez Barrera, mye mer enn på netthandel generelt. Ønsker man ikke å betale med kredittkort, får man regning i posten sammen med bestillingen.

- Vi må regne med at folk betaler, sier Zailor-sjefen som for sikkerhets skyld har inngått avtale med et inkassobyrå.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra