Nye Neo-eiere tar kostbare investeringer

Det svenske selskapet Icon Medialab, som i forrige uke kjøpte Neo Interaktiv av SOL, har hatt stram økonomi i oppstartsfasen. En emisjon på 130 millioner svenske kroner fra juni i år skal finansiere flere oppkjøp på nyåret.

28. november i år kunne Icon Medialab International AB vise til et negativt resultat før skatt på minus 21,3 millioner svenske kroner for perioden 1. mai til 31. oktober. Selskapets netto-omsetning gikk opp til 63,1 millioner kroner fra 21,7 millioner, skriver Svenska Dagbladet som siterer en halvårs-resultatrapport fra selskapet.

I en pressemelding fra Icon er det beregnet et negativt nettoresultat på 26 millioner svenske kroner for 1997/98. Prognosen for påfølgende regnskapsår er en forbedring på åtte millioner kroner, det vil si et nettounderskudd på 18 millioner svenske kroner.

De negative resultatene skal først og fremst skyldes igangsettelsen av diverse virksomhet i utlandet, inkludert Norge. I sammenheng med framleggelsen av seksmåneders-resultatet, holdt selskapet fast på den tidligere prognosen med å øke netto-omsetningen til rundt 200 millioner svenske kroner.

- Denne prognosen står fast for regnskapsåret 1998/99. Vi regner med at nettomsetning på 200 millioner kroner for perioden 1. mai 1998 til sist i april 1999. Vi har akkurat endret regnskapsåret til å være kalenderår med den betydning at det blir lettere for analytikere å sammenligne vår årsberetning med andre selskapers årsberetninger. Før var vårt første kvartal månedene mai, juni og juli, som tradisjonelt er ferietid. Disse tallene ble sammenlignet med andre selskapers første kvartal som var månedene januar, februar og mars, som vanligvis er gode måneder, sier management assistent i Icon Medialab International i Stockholm, Karin Johansson.

- Hvordan har dere råd til å kjøpe flere selskaper om dere går med underskudd?

- Vi hadde en nyemisjon i forbindelse med at vi ble notert på Stockholms Børs i juni i år. Ved den emisjonen dro vi inn 130 millioner til selskapet. Det er de pengene vi fremdeles lever på, og disse rekker en stund til, mener Johansson.

- I dag går svenske og spanske Icon med overskudd, alle andre med underskudd. Vi må regne mellom 18 og 24 måneder før alle datterselskap går med overskudd, sier Johansson til digi.no.

Emisjonen i juni skal ha blitt overtegnet 14 ganger. Og for det svenske datterselskapet, som var grunnlaget for starten av Icon i mars 1996 med ni medarbeidere, ser det unektelig lysere ut. I sommer, etter 18 måneders virksomhet, hadde man nådd en positiv pengestrøm på månedsbasis. Og i det forestående regnskapsåret regner Icon med et positivt resultat på 16 millioner svenske kroner.

I Norge er også ambisjonene til stede:

22. desember ble det klart at Icon Medialab kjøper Neo Interaktiv for en ukjent sum fra Scandinavia Online. Men Icon ønsker ikke stopper med det.Selskapet vil tilegne seg flere norske selskaper for å nå opp i rundt 100 ansatte i Norge. Neo Interaktiv har i dag rundt 25 ansatte og skal fra 1. januar 1999 hete Icon Medialab AS.

- Når blir det klart hvilke andre norske selskaper dere kommer til å kjøpe?

- Det er en svår fråga. Vi fører diskusjoner nå, og ører og øyne oppe. Forhandlingene har ligget nede i romjulen, men skal tas opp første uke i januar, sier Johansson til digi.no.

Også i Storbritannia kjøper Icon opp et internettselskap på 25 personer for å vokse. Module Communications Group Ltd. skal overtas i januar neste år. Dermed fordobler selskapet sin bemanning på de britiske øyer.

På en pressekonferanse i forbindelse med overtakelsen av Neo, var administrerende direktør i Icon Medialab AB, Franco Fedeli, ganske så hemmelighetsfull når det gjaldt hvilke bedrifter de er i samtaler med i Norge.

- Vi har snakket med alle. New Media Science, Mogul, Grape blant annet, og forhandler nå med flere norske selskap. Vi må opp i en kritisk masse på 50-60 personer for å kunne betjene store kunder, sa Fedeli.

]Og ambisjonene på sikt er ganske enorme; før utgangen av år 2000 skal selskapet ha et lønnsomt konsern som inneholder 20 kontorer i 16 land fordelt på seks verdensdeler.

Til toppen