Nina Furu
Les Nina Furus artikkel her:
Portal-inflasjonen
Årsaken til at man, som Furu skriver, kan treffe på ordet "portal" i tide og utide i mediene dag, er også i stor grad den oppblomstringen av disse nye, skreddersydde portalene.
Det er også på nisjeportalene man vil finne de største synergiene mellom innholdsleverandører og portalene som tilretteleggere. Dette fordi man her definerer et sett relaterte emneområder, hvor dybden og spesialiseringen blir større - med påfølgende økning i troverdighet blant leserne og treffsikkerhet for annonsørene.
Først ved å se på en portal i et slik nyansert bilde, vil man se de fulle mulighetene ved dem. Om papiravisene skulle vært tilpasset hver lesers ulike interesser, hadde vi hatt 2,2 millioner varianter her i landet hver dag. Internett gjør denne utopien mulig, takket være portaler som hjelper oss å strukturere innholdsmengdene for oss. Denne jobben gjør noen portaler bedre enn andre, alt etter våre interesser og ønsker. Fordi vi alle er forskjellige.
For å bruke Furus ord som oppsummering: "denne Internett-verdenen vår jo er omskiftelig nok som det er, synes jeg det har betydning at vi er presise med hva vi legger i et begrep!"