Palmer-utsagn styrker mistanken

Ryktene om at Digital vil selge sin nettverksdivisjon til Cabeltron, er styrket etter at Digital CEO Robert Palmer under en pressekonferanse torsdag sa at Digital har betydelige hull i sin nettverksportefølje

Sterke rykter svirrer igjen rundt amerikanske Digital Equipment Corporation om at selskapet ikke lenger vil lage nettverksmaskinvare. Nettverksdelen skal ifølge ryktene selges til Cabeltron for mellom 400 og 500 millioner dollar. Cabeltron er i motsetning til Digital er et mer rendyrket nettverkselskap.

- Jeg tror ikke man kan produsere ende til ende løsninger alene, det er rett og slett for stort. Å selge komplette løsninger er derimot noe annet, sier Virginia Brooks, analytiker i Aberdeen Group. Analytikeren er likevel ikke overbevist om at nettverkdivisjonen til Digital vil passe inn i Cabeltrons produktportefølje. Hun mener et eventuelt oppkjøp fra Cabletron vil gi selskapet adskillig overlapp i produktsortimentet.

Ryktene om salg av Digital ble likevel styrket da Digital CEO Robert Palmer på en pressekonferanse torsdag uttrykte bekymring for Digitals nettverksdivisjon. Palmer sa at det var store hull i Digitals portefølje av nettverksmaskinvare og at det viktigste for selskapet er å kunne levere disse produktene. Ifølge Palmer er det ikke nødvendig at Digital produserte disse komponentene selv, så lenge de har solide partnere.

Dersom Digital velger å selge nettverksdivisjonen, betyr dette en helt ny retning for datakjempen. Digital kunngjorde tidligere i år at de har til hensikt å selge prosessor-divisjonen til Intel og med utskilling av maskinvaredelen på nettverk går dermed selskapet mot å bli en mer rendyrket system og tjenesteleverandør.

Til toppen