Artikkelen er spekulativ, samtidig som den bygger på klare kjensgjerninger og åpne kilder.
Utgangspunktet er at sex selger, i USA der AOL har 34 millioner abonnenter, som overalt ellers. I AOLs chat-grupper foregår det mye f- og p-prat, noe VillageVoice.com dokumenterer i en annen artikkel i ukas utgave.
Problemet for AOL er at denne virksomheten, som ifølge kilder i porno- og sexindustrien er en viktig grunn til at mange abonnerer på tjenestene, ikke er spesielt innbringende. Her ligger motivet, ifølge artikkelen.
Neste trinn i resonnementet er at sammenslåingen med Time Warner vil føre til tjenester der AOL vil måtte tilby tv-stoff til nedlasting. Siden mye slikt stoff allerede i dag består av mykporno, eller av andre grunner er uakseptabel for mindreårige, vil AOL måtte opprette en ordning med brannmurer og adgangskontroll. Derfra er det bare et lite sprang å samle sex i egne betalingstjenester. I USA finnes det allerede en betegnelse på dette: "adult pay per view business". Det innbringer 342 millioner dollar i året, og ventes å dobles innen 2003.
Artikkelen viser til en rekke navngitte ledere innen den etablerte amerikanske sexindustrien som sier de har gjort nøyaktig dette resonnementet, blant andre Bill Asher i Vivid Entertainment Group og Gerard Van der Leun i Penthouse.com.
At AOLs talsperson Tricia Primrose kontant avviser spekulasjonene om egne voksenkanaler, forklarer artikkelen ved at tiden ikke er moden til å innrømme det ennå. Penthouse-direktøren forklarer dessuten velvillig at AOL er "det perfekte symbolet" på Amerikas ekstreme dobbeltholdning til sex.
En tidligere og anonym AOL-direktør forteller om et 90 dagers oppdrag han fikk i 1996 for å undersøke nettopp mulighetene for voksenkanaler i AOL-regi. At slikt ble diskutert internt i AOL bekreftes også, ifølge artikkelen, av boka AOL.com til journalist Kara Swisher i Wall Street Journal. (Boka kom i juli 1998, og bærer undertittelen "How Steve Case Beat Bill Gates, Nailed the Netheads, and Made Millions in the War for the Web".) På pornosiden, siterer artikkelen forlegger Paul Fishbein i Adult Video News, som minnes følerne fra AOL.
Artikkelen viser til flere tilfeller der offisielt pripne selskaper åpent sprer mykporno. I juli inngikk AT&T en avtale med Vivid Entertainment Group om distribusjon av voksenunderholdning over kabel. Og AOL eier allerede en del av DirecTV - sammen med General Motors - gjennom Hughes Electronics Corp. DirecTV formidler mykpornokanaler som Hot Network, Hot Zone, Vivid TV, Pleasure Channel og Playboy Channel. Sistnevnte er allerede en del av tilbudet fra Time Warner.