JUSS OG SAMFUNN

Pratsomme finner tonen

Da de langhårede finnene la fram planene om en pratetjeneste for næringslivet, vrengte til og med kantinedama oppgitt med øynene. I dag har tjenesten 20.000 medlemmer og går i pluss.

Herman Berg
23. nov. 1998 - 13:52

Myten om den mutte, introverte finnen som bare løfter hodet hver gang han skal nippe til vodkaen, er knust.

Nå stiger et nytt bilde opp fra de mørke skogene; den pratsomme Pekka som engasjerer seg i byggingen av menneskelige nettverk og gir de bleke ansiktene farge i kinnene.

Gjennom nettsamfunnet Duuni.net har våre nordiske brødre funnet nivået hvor de kan boltre seg oralt uten å måtte heve annet enn knatringen på tastaturet.

Likevel finnes det stadig noen deprimerte utrøstelige sjeler som vil være det, uansett hva som skjer.

Først og fremst må kantinepersonalet i medieselskapet til Duuni.net slite med unge menn med fettet hår som aldri kommer til å følge den strenge finske dresskoden. Men også toppsjefene irriterer seg over at de ikke helt forstår hva som foregår i den interaktive delen av mediekonsernet Talentum.

Datterselskapet Satama Interactive har nemlig ikke noe innhold i tradisjonell forstand. Det er medlemmene selv som skaper tjenesten og sørger for at den redaksjonelle linjen holder en viss standard. Medlemmene kommer fra blant annet IT-, markedsførings- og reklamebransjen, og Satama får enkeltpersoner til å fungere som moderatorer.

Ingen blir sparket ut av samfunnet, men bedt om å holde kjeft hvis de går over streken. Daglig eksisterer det en opplæring i "kunsten å kommunisere sivilisert" og ifølge en representant fra Satama, har det "kun" vært fem ganger at advokater har vært inne i bildet for å se på innholdet i debattene.

Men det er ikke ærekrenkelsene som gjør de ansatte i suksessbedriften deprimerte.

Det mest nedslående er at det rett og slett går for bra.

De har ikke vært forberedt på at et nettsamfunn i business-to-business segmentet skulle slå an i en slik skala. Etter ett års drift tjener Satama penger, og 20.000 finner har meldt seg på for å kommunisere med bransjekolleger hver dag.

Satama-folkene trodde at 4.000 var et realistisk tall å strebe etter. Nå som responsen er overveldende med 1.000 mennesker som melder seg på hver måned, truer den tekniske plattformen med å bryte sammen.

Teknikken er proprietær, det vil si den er egenutviklet. Det er kun en håndfull hos Satama som vet hvordan strukturen er. Dermed er det ikke mulig å få noe ekstern hjelp, siden all ekspertisen sitter innad i selskapet – uten å skjønne hvordan de skal takle større og større trafikkmengder.

Men om Satama svetter i lykkelige tider, var det ingenting mot hva som skjedde da syv outsidere med en snittalder på rundt 20 år og hår på rundt 15 år prøvde å starte opp Duuni.net i 1996.

Da de ble ansatt i 1994/95 "visste vi ikke en dritt", for å sitere utviklingsdirektør Kim Weckstrøm. Han drar opp snittalderen med sine 40 år og har nå fått av seg hestehalen etter sterkt press fra kona.

"Vi måtte redde jobbene våre. La oss gjøre noe de ikke har en sjanse til å forstå, tenkte vi. På den måten ville de heller ikke kunne blande seg inn i det vi driver med", fortalte Weckstrøm under Interactive Publishing i Zürich.

Han skisserte i humoristiske vendinger hvordan de hadde møtt kalde skuldre i hele mediekonsernet Talentum som hovedsakelig publiserer papirblader rettet mot næringslivet.

Redaktørene og journalistene i de ulike business-bladene ville ikke fylle tjenesten med innhold fordi de regnet seg selv som "seriøse innholdsleverandører". Dermed gikk Weckstrøm & Co til den hardeste konkurrenten og skrev kontrakt med dem for levering av nyheter som kunne supplere chat-en.

Det er imidlertid prat og gruppesamtaler medlemmene hans vil ha. De skummer over nyhetene i 4-7 minutter for så å hive seg inn i prategruppene 20-25 minutter hver dag. Snittalderen er 32,3 år, og 27 prosent av dem er jenter, ikke minst på grunn av prategruppen "Lonely Hearts Club".

Det er nemlig avveksling fra det daglige stresset som pratemakerne er ute etter. 85 prosent av praten foregår for arbeidsgiverenes regning i arbeidstiden. Og ifølge Weckstrøm er det slett ikke journalister og andre kommunikatører som hiver seg på. Han vil selv ikke vite av journalister på grunn av at de er så bastante og hater at andre sier dem i mot.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Det er folk fra restaurantnæringen og andre servicenæringer som er de største underholderne og beste debattantene.

Og selv om salgsfolkene i egne rekker avviste planene med begrunnelsen at profesjonelle folk hadde bedre ting å ta seg til, blant annet business, viser det seg at finske forretningsfolk, som vanligvis blir betraktet som korrekte på grensen til det kyniske, har et behov for å prate om det.

Så da IT-folkene, som ikke hadde sørget for internettaksess, men satset på en håpløs X400-standard, sa at de i hvert fall ikke ville hjelpe til - og advokatene spådde at chatterne kom til å bryte mengder av paragrafer i finsk lov, var det bare å sette i gang.

9. oktober 1996 var Duuni.net i gang under mottoet "en 24 timers happy-hour-tjeneste for næringslivansatte".

Ett år senere ble Satama Interactive stiftet etter at de involverte hadde fått tildelt 40 millioner finske mark (drøyt 58 millioner norske kroner) fra sitt moderselskap Talentum for å sette i gang.

I dag består Satama av 100 mennesker, der kun en bitteliten redaksjonell stab må til for holde diskusjonsgruppene ved like. 80 prosent av innholdet blir produsert av medlemmene som går med på at Satama selger det videre uten vederlag - forutsatt at de får sin egen byline på stoffet.

"Alt er til salgs på tjenesten", sier Weckstrøm og anslår annonseinntektene til 45 prosent, salg av stoff til 35 prosent og salg av lisenser på tekniske løsninger til 30 prosent av inntektene. Satama har fått opp tilleggstjenester for jobbsøk, tradisjonell søk og for barn.

Weckstrøm sier han har stor tro på en barter-økonomi, der aktører bytter gratis informasjon og tjenester.

Han påstår at de så langt har greid seg uten å bruke en eneste finsk mark på markedsføring, men kun postert meldinger i nyhetsgrupper (noe som en del profesjonelle debattanter i seg selv synes er kontroversielt).

Men Satama, som blant annet sammen med New Media Science utgjør Nordic Netpartners, har som filosofi å ikke være skuggeredde. Da Duuni.net ble sparket i gang, gikk det ut en melding om at "Negroponte er en dust". Med den legendestatusen Nicholas Negroponte har i enkelte kretser fikk denne posteringen snart svar på tiltale.

"Man bør ikke være for vennlig mot de yngre", er 42-årige Weckstrøms filosofi.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.