Proxima taper i PC-kanalen

En undersøkelse utført av det amerikanske analysebyrået TFC.NET, stadfester at InFocus i løpet av de siste månedene har tatt markedsandeler fra Proxima i PC-kanalen. - Den som til enhver tid har det billigste produktet, vinner hos dataforhandlerne, sier Ole Jørgen Fredriksen i Ask, til digi.no.

En undersøkelse fra analyseforetaket TFC.NET, stadfester at markedsandelen til InFocus hos amerikanske dataforhandlere i årets fire første måneder var 52,8 prosent mot 30,4 prosent til Proxima. Dette er skjevt i forhold til det som ifølge Ask er vanlig.

- Forholdet mellom Proxima og Infocus har pleid å være fifty-fifty, sier administrerende direktør i Ask ASA, Ole J. Fredriksen, til digi.no.

- Rapporten indikerer altså at dere har tapt store markedsandeler i dette segmentet?

- Det avgjørende overfor datadistributørene er å ha det til enhver tid rimeligste produktet, derfor svinger forholdet mellom markedsandelene til InFocus og Proxima mye, sier Fredriksen.

- Hvis så er tilfelle betyr dette at dere må ha styrket posisjonen overfor AV-forhandlerne svært mye. Du uttalte jo nylig at dere i første kvartal tok markedsandeler i USA..

- Ja, vi har gjort det godt i AV-kanalen, og det er fortsatt her vi har hovedtyngden av salget, sier Fredriksen.

I InFocus vil man ikke gå med på at Proxima har stjålet andeler i AV-kanalen fra deres produkter.

- Hvis Ask har tatt markedsandeler totalt, så har de tatt dem fra andre enn oss, sier informasjonssjef Richard Williams i InFocus til digi.no.

I rapporten går det frem at det mest solgte produktet gjennom PC-kanalen er InFocus LP-420. Nummer to på lista er Proximas Lightbook LB20.

Nedenfor er TFC.NETs oversikt over de fem største prosjektørmerkene hos dataforhandlerne i USA de fire første månedene av 1998.

Selskap Markedsandel
InFocus 52,8
Proxima 30,4
CTX 4,6
Viewsonic 2,9
NEC 2,6
Til toppen