PC-salget faller for første gang
PC-salget synker - for første gang i historien
Den største nedgangen er på forbrukermarkedet i USA og Japan. Nedgangen på årsbasis i USA anslås nå til 21,8 prosent, i Japan til 10,2 prosent. Lanseringen av Windows XP antas å få liten innvirkning på markedet.
I verden som helhet var årsveksten på forbrukermarkedet 25, 8 prosent i fjor. Etter fallet på 9,6 prosent i år vil det ta et par år før man igjen kommer opp i tosifret vekst. I USA vil nedgangen være på 25 prosent i år og 17,8 prosent i 2002. 2003 vil se en spurt på 12,8 prosent, så blir det ensifret vekst i 2004 og 2005. I verden utenom USA blir det nullvekst på forbrukermarkedet i år, så stabiliserer veksten seg på rundt 14 prosent.
På det profesjonelle markedet faller salget med 5,2 prosent i USA i år, men øker med 2,8 prosent neste år. Så kommer et par år med tosifret vekst, tror IDC, før man igjen opplever et smalt år i 2005 med 3,5 prosent vekst. Utenom USA blir det 7,8 prosent vekst i år, og så tosifret vekst i årene framover.
Sammenlikninger man prognosen for 2005 med omsetningen i 1999, ser man hvordan resten av verden raser forbi USA. I 2005 vil det i USA selges 15 prosent færre PC-er til forbrukere enn i 1999, mens i resten av verden vil dette markedet ha økt med 136 prosent. På det profesjonelle markedet vil PC-salget i 2005 være 32 prosent større enn i 1999, mens veksten i den øvrige verden vil være 88 prosent.
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
Verden: millioner enheter | |||||||
Forbruker | 38,8 | 48,8 | 44,1 | 46 | 52,7 | 59,1 | 65,4 |
Profesjonelt | 75 | 82,9 | 85,5 | 92,6 | 104,1 | 116 | 125,8 |
Totalt | 113,8 | 131,7 | 129,6 | 138,6 | 156,7 | 175,1 | 191,2 |
Verden: vekst | |||||||
Forbruker | 25,8% | -9,6% | 4,3% | 14,4% | 12,2% | 10,6% | |
Profesjonelt | 10,5% | 3,2% | 8,3% | 12,4% | 11,4% | 8,5% | |
Totalt | 15,7% | -1,6% | 6,9% | 13,1% | 11,7% | 9,2% | |
USA: millioner enheter | |||||||
Forbruker | 17,2 | 18,9 | 14,1 | 11,6 | 13,1 | 13,9 | 14,6 |
Profesjonelt | 27,9 | 29,5 | 28 | 28,8 | 32,4 | 35,7 | 36,9 |
Totalt | 45,1 | 48,4 | 42,1 | 40,4 | 45,5 | 49,6 | 51,5 |
USA: vekst | |||||||
Forbruker | 9,4% | -25,0% | -17,8% | 12,8% | 6,1% | 4,9% | |
Profesjonelt | 6,1% | -5,2% | 2,8% | 12,6% | 10,2% | 3,5% | |
Totalt | 7,3% | -13,0% | -4,1% | 12,7% | 9,0% | 3,9% | |
Verden minus USA: millioner enheter | |||||||
Forbruker | 21,5 | 29,9 | 30 | 34,4 | 39,5 | 45,2 | 50,8 |
Profesjonelt | 47,2 | 53,3 | 57,5 | 63,8 | 71,7 | 80,3 | 88,9 |
Totalt | 68,7 | 83,3 | 87,5 | 98,2 | 111,2 | 125,5 | 139,7 |
Verden minus USA: vekst | |||||||
Forbruker | 39,0% | 0,1% | 14,8% | 14,9% | 14,3% | 12,4% | |
Profesjonelt | 13,1% | 7,8% | 11,0% | 12,3% | 12,0% | 10,7% | |
Totalt | 21,2% | 5,1% | 12,3% | 13,2% | 12,8% | 11,3% |