Sammenbrudd for forbruker-PC-er i USA

Reviderte prognoser fra IDC viser at markedet for forbruker-PC-er i USA er i ferd med å bryte sammen. I 2005 vil markedet være 15 prosent mindre enn i 1999.

Helt siden i våres har International Data Corp advart at PC-markedet krymper, spesielt i USA. Reviderte prognoser har gjort bildet enda dystrere.

Den største nedgangen er på forbrukermarkedet i USA og Japan. Nedgangen på årsbasis i USA anslås nå til 21,8 prosent, i Japan til 10,2 prosent. Lanseringen av Windows XP antas å få liten innvirkning på markedet.

I verden som helhet var årsveksten på forbrukermarkedet 25, 8 prosent i fjor. Etter fallet på 9,6 prosent i år vil det ta et par år før man igjen kommer opp i tosifret vekst. I USA vil nedgangen være på 25 prosent i år og 17,8 prosent i 2002. 2003 vil se en spurt på 12,8 prosent, så blir det ensifret vekst i 2004 og 2005. I verden utenom USA blir det nullvekst på forbrukermarkedet i år, så stabiliserer veksten seg på rundt 14 prosent.

På det profesjonelle markedet faller salget med 5,2 prosent i USA i år, men øker med 2,8 prosent neste år. Så kommer et par år med tosifret vekst, tror IDC, før man igjen opplever et smalt år i 2005 med 3,5 prosent vekst. Utenom USA blir det 7,8 prosent vekst i år, og så tosifret vekst i årene framover.

Sammenlikninger man prognosen for 2005 med omsetningen i 1999, ser man hvordan resten av verden raser forbi USA. I 2005 vil det i USA selges 15 prosent færre PC-er til forbrukere enn i 1999, mens i resten av verden vil dette markedet ha økt med 136 prosent. På det profesjonelle markedet vil PC-salget i 2005 være 32 prosent større enn i 1999, mens veksten i den øvrige verden vil være 88 prosent.

1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005
Verden: millioner enheter
Forbruker 38,8 48,8 44,1 46 52,7 59,1 65,4
Profesjonelt 75 82,9 85,5 92,6 104,1 116 125,8
Totalt 113,8 131,7 129,6 138,6 156,7 175,1 191,2
Verden: vekst
Forbruker 25,8% -9,6% 4,3% 14,4% 12,2% 10,6%
Profesjonelt 10,5% 3,2% 8,3% 12,4% 11,4% 8,5%
Totalt 15,7% -1,6% 6,9% 13,1% 11,7% 9,2%
USA: millioner enheter
Forbruker 17,2 18,9 14,1 11,6 13,1 13,9 14,6
Profesjonelt 27,9 29,5 28 28,8 32,4 35,7 36,9
Totalt 45,1 48,4 42,1 40,4 45,5 49,6 51,5
USA: vekst
Forbruker 9,4% -25,0% -17,8% 12,8% 6,1% 4,9%
Profesjonelt 6,1% -5,2% 2,8% 12,6% 10,2% 3,5%
Totalt 7,3% -13,0% -4,1% 12,7% 9,0% 3,9%
Verden minus USA: millioner enheter
Forbruker 21,5 29,9 30 34,4 39,5 45,2 50,8
Profesjonelt 47,2 53,3 57,5 63,8 71,7 80,3 88,9
Totalt 68,7 83,3 87,5 98,2 111,2 125,5 139,7
Verden minus USA: vekst
Forbruker 39,0% 0,1% 14,8% 14,9% 14,3% 12,4%
Profesjonelt 13,1% 7,8% 11,0% 12,3% 12,0% 10,7%
Totalt 21,2% 5,1% 12,3% 13,2% 12,8% 11,3%

(Tall fra IDC, 7. september 2001)
Til toppen