Schibsteds gratiskonkurrenter får kalde føtter

Schibsted sin gratisavissatsing har møtt stor motbør fra det tyske mediehuset Springer. Men nå meldes det at tyskerne selv utsetter sine planer om lanseringen av egen gratisavis i det tyske markedet.

Et av Europas største avisforlag Axel Springer Verlag utsatte i går lanseringen av sitt gratisaviskonsept for flere tyske byer. Et marked der norske Schibsted har satset tungt med sin egen gratisavis "20 Minuten".

Bakgrunnen for Springer sin utsettelse skal være at nordmennene skal ha fått problemer med finansieringen for sin egen avis, etter hva Dagens Næringsliv refererer fra den tyske avisen Der Kommunikator.

I disse ryktene svirrer også navnet på Schibsteds nyeste investeringskompanjong Apax Ventures i 20 Minuten Holding AG , som kom med i en emisjon tidligere i år.

Da spyttet sistnevnte inn 50 millioner euro eller 400 millioner norske kroner for videre utvikling og ekspansjon av gratisavisen. En innsprøytning som gjorde dem til tredje største aksjonær i 20 Minutes, der de ble registrert som eiere av 28 prosent av selskapet.

Niels Røine ansvarlig for Schibsteds utrulling i Europa, avviser ryktene og hevder selskapet fortsetter sin ekspansjon etter de etablerte forretningsplanene. I disse inngår mulige andre tyske byer hvor blant annet Hamburg, Düsseldorf, Frankfurt og München er lansert som aktuelle.

Til toppen