BEDRIFTSTEKNOLOGI

Skreddersydde brosjyrer gir bedre salg

Portfolio lar små og store bedrifter skreddersy brosjyrer fra en database, og produsere dem på sin egen fargelaserskriver.

26. apr. 2002 - 07:04
DPIDavid Jenkins

Les også

- Poenget er å kombinere skreddersøm med et profesjonelt utseende og en dagsaktuell oversikt over det som kan interessere den potensielle kunden, sier Jenkins. - Dette svarer til et behov som er felles for mange bransjer, ikke bare eiendomsmeklere, men også reisebyråer, bilforhandlere, rekvisitadistributører og mange andre.

Jenkins viser eksempler på Portfolio-produksjoner, som i utseende og generell grafisk kvalitet ikke viker tilbake for det man venter seg fra en stor offsetpresse.

- De fleste som går til et reisebyrå for å bestille ferie, har allerede valgt omtrent når og hvor de vil dra, hva de kan tenke seg å betale, og hva slags bolig og aktiviteter de foretrekker. I stedet for å belaste dem med tunge ferdigtrykte brosjyrer der nitti prosent av opplysningene er irrelevante, taster man valgene inn i Portfolio-databasen, og produserer en skreddersydd og lekker brosjyre med alle de relevante opplysningene fra de store brosjyrene, og kanskje også noen flere detaljer om de stedene som kan være aktuelle.

En av Jenkins' nye kunder er David Griffiths, leder for et lite firma, Dicota, som produserer og distribuerer vesker for bærbare PC-er.

- Hver gang jeg hadde et salgsprospekt, måtte jeg legge ved et brev til brosjyren for å liste produkter som var kommet til etter at brosjyren var ferdig trykt. Nå har jeg helt kuttet ut trykksaken. I stedet har jeg kjøpt fargelaserskriver, og produserer alle brosjyrene selv.

Griffiths har kjøpt DPIs pakkeløsning, med maler for layout, tilpasset database, digitalt kamera, laserskriver - og opplæring.

- Jeg er en utfordrer i min bransje. Min største konkurrent, Targus, har mer enn 80 prosent av markedet. Min andel er godt under ti prosent. For å vokse, må jeg oppfattes som noe annerledes og bedre. Det digitale publiseringssystemet gjør at jeg alltid kan tilby en profesjonelt utseende "trykksak" med nøyaktig de varene som svarer til det den potensielle kunden tenker seg. Jeg kan alltid tilby ferske trykksaker, og jeg sitter aldri igjen med gamle og ubrukelige brosjyrer.

Griffiths understreker at han er alt annet enn en datafrik. Han bedyrer at han aldri ville anskaffet fargelaserskriver, hadde det ikke vært for Portfolio, som han oppdaget ved en tilfeldighet, men som svarte til dagdrømmer han hittil hadde holdt for seg selv.

- Vi lager designmaler og regler som sikrer utseendet til det kunden skal produsere selv, forklarer Jenkins. - Databasen, gjerne i Access, fores med tekst og bilder og tilleggsinformasjon, blant annet dataark over produktene. Man taster inn kriterier, får en oversikt over det som svarer til kriteriene, og haker av det man ønsker å ta med. Man haker også av på antall sider, med mindre man ønsker å overlate det til programmet. Elementer til forsider og andre faste sider kan oppdateres løpende, og man kan velge å legge inn et personlig brev til prospektet. Portfolio generer utskriften selv, og kan også generere en pdf-fil som kan formidles som vedlegg til e-post.

Typiske brosjyrer, for eksempel vesker av lær for bærbare PC-er med 14 tommers skjerm, eller tre til fire romsleiligheter i et bestemt strøk i London, kan lagres som faste rapporter, og framstilles med ett museklikk. Etter hvert som HPs fargelaserskrivere får harddisk, vil typiske brosjyrer også kunne lagres i skriveren, og hentes opp derfra med noen få tastetrykk. Skriverens innebyggede Java-maskin med HPs Chai-teknologi, sørger for at brosjyren ikke blir en ren kopi av foregående, men at den løpende oppdateres fra databasen.

DPI er med i Hewlett-Packards JetCAPS-program. Veien til Portfolio i Norge går gjennom den norske partneren i dette programmet, FingerPrint.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.