Birger Steendigitoday.no
- Dette markedet er strategisk viktig for oss. Vi ønsker spesielt å utvikle inntekter fra annonseformer vi ikke har store inntekter på i dag, og det er rubrikkannonser, sier Steen til digitoday.no. Han mener rubrikkannonser er godt egnet til nettdistribusjon, og at Bilguidens produkter, koblet med SOLs distribusjonskraft, vil bli godt posisjonert i dette markedet.
Bilguiden hadde i fjor en omsetning på 21 millioner svenske kroner, hovedsakelig hentet fra rubrikkannonser.
- Det er også betydelige kostnads-synergier mellom de to selskapene, sier Steen til digitoday.no.
Steen er, trass et trått annonsemarked, optimistisk for SOLs fremtid, og han utelukker ikke at den pågående dotcom-døden han føre flere selskaper inn i armene på SOL.
- Nå er det etter hvert mange selskap som har forsvunnet, og vi får en større markedsandel både gjennom frafall av konkurrenter, og som i dette tilfellet gjennom aktive konsolideringstiltak, sier Steen.
Han utelukker ikke at det kan bli snakk om flere oppkjøp, som med Bilguiden. Men da må de være innenfor SOLs strategiske interesse og de må være fornuftig priset.