PC-en har for lengst erobret skrivebordet, men foreløpig er det bare 40-50 prosent av alle hjem, selv i Norden og USA, som har en av disse dyre og kompliserte maskinene. Stadig flere satser derfor på å kapre resten av hjemmene med enkle maskiner for Internett.
Intel Corporation og norske Screen Media AS (som vant vant digitoday-prisen 2000) er bare to av selskapene som har lansert slike maskiner. Men disse får nå tung konkurranse fra Sony Corporation, kongen av forbruker-elektronikk: selskapet har også satset på det samme markedet med sin Playstation 2 som har fått Internett-tilgang.
Compaq lanserer kjøkken-PC
Intel lanserer enkel Internett-maskin
På Consumer Electronics Show 2001 viste Sony i går Evilla, en enkel datamaskin med flere uvanlige funksjoner. Maskinen styres av operativsystemet BeIA fra Be Inc, har ikke harddisk og vil koste rundt 4500 kroner i USA.
Men for brukerne er det skjermen som skiller seg mest ut. Den er vendt på høykant og er derfor lik et A4-ark. Den er også trykksensitiv slik at du som regel slipper å bruke mus. Maskinen har to USB-porter og mulighet for Ethernet, modem og kabel-tilkobling.
Maskinen skal selges sammen med et Internett-abonnement i USA. Det er ikke satt noen dato for lansering i Europa.