Sterk vekst i britisk nettannonsering

Ifølge estimater fra et britisk analysebyrå vil nettannonsering i 1998 komme opp i en sum av 186 millioner kroner. For 2001 er beregningene på over tre milliarder kroner.

Det er analysebyrået Fletcher Research som har beregnet hvor mye annonseomsetningen på Internett i 1998 i Storbritannia kommer til å bli. Deres estimater er at annonsemarkedet på Internett vil ende på £15 millioner pund, eller omlag 186 millioner norske kroner.

Analysen regner med en rask vekst etter årets slutt, og beregner at nettannonseringen vil ende på £268 millioner pund, eller om lag 3,3 milliarder norske kroner i 2001. Under årets verdensmesterskap i fotball steg annonseringen på Internett markant, ifølge Financial Times (FT). Selskaper som Vauxhall, Tesco og Budweiser annonserte for første gang på nett under mesterskapet.

I kjølvannet av fotballarrangementet har penger brukt på nettannonsering blant produsenter av forbrukervarer steget til 25 prosent av den totale nettannonsering. I begynnelsen av året lå nivået på fire prosent. Men fremdeles er det i størst grad dataprodusenter og banktjenester som dominerer blant annonsører på nettet. I Storbritannia er IBM den største annonsøren og de fem største annonsørene er alle data- eller telebedrifter, skriver Financial Times.

Den tjenesten som tjener best på nettannonsering i Storbritannia er FT som i seks måneder fram til august i år omsatte annonser for £1,1 millioner pund, eller rundt 13,7 millioner norske kroner. Ifølge Internet magazine har denne tjenesten 1,2 millioner registrerte brukere i 230 land.

På andreplass over de britiske nettstedene som tjener mest på nettannonsering, ligger Microsofts startside i Storbritannia; msn.co.uk, som omsatte for £881.000 pund, eller rundt 10,9 millioner norske kroner i seks måneder fram til august i år.

Til toppen