Norske Tele 2 har i dag vel 70.000 enbruker Internett-kunder i Norge, men det er Telenor som sørger for at teletrafikken tilknyttet tjenesten går dit den skal. Det er dette Tele 2 nå vil ha en slutt på ved å lansere egen lokaltelefoni, i første omgang bare for oppringt samband til Internett.
For å få kundene over på eget nett må selskapet få sine kunder til å sette selskapets prefiks foran telefonnummeret til Tele 2s egen Internett-node. Lokkemiddelet for dette er lavere priser på Internett-tellerskrittene. I julekampanjen i desember lokker Tele 2 med halv pris på tellerskrittene sammenliknet med Telenors standardpriser, og inntil 24 prosent avslag fra årsskiftet.
- Det er første gang det etableres konkurranse på Internett-tellerskrittene, sier markedssjef i Tele 2 Norge, Håkon Klæbo til digi.no. Fra årsskiftet tilbyr han tellerskritt for oppringt samband til Internett for 24 øre på dagtid og 13,5 øre på hveldstid og i helga. I tillegg kan kundene kjøpe en ytterligere "surfe-rabatt" på 20 prosent for ti kroner per måned.
Tele 2 ønsker også å ta Internett-kunder fra Telenor og Telia og regner med at julekampanjen vil gi mellom 15.000 og 20.000 nye kunder og ytterligere kundevekst i 1999, blant annet ved at abonnementet buntes med tjenesten Disneyblast som inngår i Tele 2s Internett-abonnement.
- Dette endrer på maktmønsteret i telemarkedet, mener administrerende direktør i Tele 2 Norge, Kenneth Gustafsson. Han sier at Tele 2 med dagens andel på Internett-markedet for enbrukere, vil ta mellom fem og seks prosent av lokaltelefonimarkedet, som etter selskapets beregninger vil utgjøre mellom 100 og 130 millioner kroner.