Tele2 taper på Internett i Sverige

Tele2 som kaller seg for nordens største internettleverandør, taper markedsandeler på hjemmemarkedet i Sverige. Fra en andel i 1996 på 43 prosent av privatmarkedet, har selskapet nå tapt 10 prosent og ligger på 33 prosent.

I en studie som ble offentliggjort før helgen, heter det at Tele2 taper på det svenske internett-markedet, i første rekke til Telia, men også til en rekke mindre utfordrere i markedet.

Tele2 Sverige er heleiet av Netcom Systems, og var det første selskapet i Sverige som på kommersiell basis tilbød Internett-aksess til private forbrukere.

Kostnaden for et privat internett-abonnement har ifølge undersøkelsen som er produsert av Öhrlings Coopers & Lybrand, og som gjengis av Dagens Industri, blitt halvert på to år.

Blant den siste trenden i Internett-markedet er at privatkunder tilbys gratis aksess om de benytter seg av en fast startside.

Tele 2 satser imidlertid på å trekke til seg nye kunder ved å satse på Disney-relaterte spill og aktiviteter. For mens en gjennomsnitts Tele 2-kunde surfer på nettet 30 minutter daglig, viser undersøkelser at innholdstjenestene fra Disney brukes 27 minutter daglig.

- Konkurransen blir hardere. Avtalen med Disney er vårt forsøk på å bruke innhold til å øke salget. Jeg regner med at avtalen har betalt seg i løpet av et år, sier administrerende direktør i Tele 2 Sverige, Anders Björkman.

Til toppen