JUSS OG SAMFUNN

Tror liten Start.no-investering blir stor

Start ga nylig bort det ettertraktede domenet start.no og fikk en svært liten eierandel som betaling. - Jeg er enig i at to prosent eierskap kan høres femi ut. Men vi mener at det er best å eie lite av noe som kan bli stort, sier Birger Wersland, markedssjef i Start Toppfotball.

Herman Berg
15. mars 2000 - 05:34
Dagbladet AS,DB Medialabstart.no
Les:
Dagbladet skiller ut portalsatsingen

Powertech


Dagbladets daglige leder Arne H. Krumsvik mener at de tilbyr mer enn et portaltilbud overfor nettbrukerne.

Hittil har Akersgata-portalen ligget på URLen start.dagbladet.no men skifter nå over til start.no, et merkenavn som skal signalisere at de skal være en naturlig startside for internettbrukerne. Idrettsklubben Start og Start Toppfotball har hatt sine hjemmesider på domenet og fått flere forespørsler fra aktører med ønske om å kjøpe det.

Nå legger klubben hjemmesidene over på ikstart.no og trer inn i den nye medieverden som eier - samtidig som de igjen er tilbake i Eliteserien i fotball.

Ifølge markedssjef Birger Wersland kom aldri forespørslene om kjøp av domenet så langt at pengesummer ble lagt på bordet, ("det er mange som ville betale med aksjer i denne verden"), og han mener at tilbudet fra Dagbladet var klart det beste.

Wersland er ansatt som ny markedssjef i Start og kommer fra Stavanger der han jobbet som rådgiver i Apropos Kommunikasjon. Det betyr at han egentlig er Viking-patriot, men sier at det er enkelt for ham å jobbe for sørlandsklubben siden "alle liker jo Start".

- Det var jo ikke noe dot com-domene vi skulle selge, og vi kunne dermed ikke prise det til 40 millioner kroner, sier han.

- Uansett er det bedre å eie lite i noe som kan bli stort, enn å være stor eier i noe som kanskje ikke går noe sted, mener han og understreker at eierskapet ikke utgjør hele dealen.

Start skal også drive med markedsføringen for deler av portalen med mulige inntekter fra dette. Avtalen er ennå ikke helt ferdig, opplyser han.

Men det viktigste for Start er kanskje å vise omverdenen at klubben med sin tilbakekomst til Eliteserien i fotball også har en profil som er langt fremme i forhold til næringslivet.

- Vi håper at vi gjennom slike avtaler kan få preferanse i sponsormarkedet. En moderne profil appellerer til målgrupper vi kanskje ellers ikke ville nådd ut til, tror Wersland som mener det er viktig å lage en helhetlig profil for hele Start, ikke bare idrettsvirksomheten.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.