Turbulent på dansk mobilmarked

Det trege danske mobilmarkedet har medfødt spekulasjoner om at Telia eller Mobilix viser større interesse i å kjøpe amerikanske Bell Souths halvpart i Sonofon, som er Danmarks nest største mobiloperatør.

Timingen kan være korrekt, for Bell South er blant flere amerikanske selskap som har forpliktet seg til å investere milliardsummer i mobilinfrastruktur i Brasil. Dagens uro på børsen, kan gjøre Bell Souths kapitalbehov støtte enn planlagt, noe som kan resultere i at Bell South ønsker å selge seg ut av Danmark. Selskapet solgte seg så sent som i august ut av et mobilselskap i New Zealand, noe som innbrakte i underkant av to milliarder kroner.

Problemet for de to danske mobiloperatørene er at hele mobilmarkedet i Danmark synes å ha gått i stå. Ifølge aksjeanalytikere er det ikke plass til fire mobiloperatører i Danmark. Børsen skriver i dag at det ikke er utenkelig at Bell South selger sin aksjepost på 46 prosent i Sonofon til for eksempel Telia.

Mobilix og Telia sitter begge med rundt 20.000-30.000 kunder og har en stor utfordring foran seg. Mobilix alene har investert anslagsvis 60.000 kroner per kunde, om en deler investeringeme på antall kunder.

Opplysninger som Jyllands-Posten har fått fra de fire operatørene forteller dessuten at selskapene forventer å rekruttere mellom 150.000 og 250.000 nye mobilkunder resten av året.

Kampen om kundene blir derfor knallhard i et marked der markedsleder Tele Dammark har redusert markedsandelen fra 61 til 55 prosent. For selv om mobiloperatørene ikke sier at de vil bruke provisjoner for å skaffe seg kunder, er det ifølge avisen noe annet avisannonsene forteller. Visekonsernsjef i Sonofon, Allan Koch, sier til avisen at selskapet følger konkurrentene om de øker provisjonene. Dermed kan Danmark være på vei inn i et mobilmarked der énkrones-telefonene på nytt dukker opp, noe som kommer både privat- og bedriftskunder til gode på terminalprisene, men som ikke vil gjøre det rimeligere å ringe på kort sikt.

Både Mobilix og Telia lanserte store utbyggingsplaner av egne mobilnett og landsomfattende kampanjer fra årsskiftet for å skaffe nye kunder i markedet, blant annet basert på prognoser om at Danmark ville passere Finland i mobilpenetrasjon. Finland har imidlertid passert 50 prosent penetrasjon uten priskonkurranse, mens Danmark fremdeles ligger like over 30 prosent.

Analytiker hos Dataquest, Dirk Bout, sier til Jyllands-Posten at Mobilix og Telia har sterkt behov for å passere en kritisk masse på 100.000 kunder, som er nødvendig for å kunne gi avkastning på investeringene.

Til toppen