TV 2 kan tjene 6 millioner på nettsenter

TV 2 kan gjøre god butikk på et virtuelt senter for netthandel. Senteret leier ut plass til e-handelsbutikker og prisen for å stå oppført er rundt 200.000 kroner per år. Senteret åpner neste uke og TV 2 regner med at 20-30 butikker ønsker å leie plass.

Det er TV 2-selskapet Net 2 Interaktiv AS som står bak utviklingen av "nettsenteret", som vil bli bygget opp som et virtuelt kjøpesenter. TV 2 vil spille rollen som senterledelse som leier ut plasser til ulike butikker og denne senterledelsen vil blant annet koordinere kampanjer og tilbudsuker.

- Vi lanserte før jul konseptet med julehandel. Ideen er å samle alle aktørene på ett sted. Vi har sett det slik at nettbrukere blir bombardert med budskap om handelsnettsteder, og derfor mente vi at det beste ville være å kun ha én adresse å forholde seg til. Julehandelskonseptet var en kjempesuksess med en klikkprosent på to, sier salgsdirektør Kristian Lind i Net 2 Interaktiv AS. Rundt 30 butikker deltok i julehandelsprosjektet og hvis disse ønsker å fortsette som leietakere, kan TV 2 komme til å håve inn seks millioner kroner på TV 2.no/ehandel

- Kjøpesenteret vi lanserer, bygges opp med etasjer; dataaktører i en etasje, CD-aktører i en annen etasje og så videre for å gjør det så enkelt som mulig, sier Lind til digi.no. Han avkrefter at TV 2 i første omgang tenker på å drive med egen e-handel.

- Nei ikke nå, men vi vurdere å lage vår egen butikk. Foreløpig vil vi lage en egen senteravis med ukens tilbud og være en senterledelse som presenterer vinterkampanjer, påskesalg og lignende, sier Lind.

I TV 2.no/ehandel vil ha en redaksjonell medarbeider og i tillegg en til to konsulenter. Lanseringen er satt til begynnelsen av februar, altså i neste uke.

- Hvor mye vil de ulike e-handels butikkene betale for oppføring i TV 2.no/ehandel?

- I snitt vil aktørene betale 200.000 kroner for en årsavtale. Men de vil i tillegg få mulighet til å bygge på avtalen til også å inkludere for eksempel pop-up annonser med denne butikkens annonser. Derfor vil prisene være noe differensiert, sier Lind.

Markedsføring vil i stor grad skje gjennom eieren TV 2, men også nettannonsering er med i planen.

- Vi kommer til å kjøre tungt trykk på TV 2 og ligge ut med fire-fem TV-kampanjer. I tillegg vil vi ha nettannonsering med bannerannonser både eksternt og internt, sier Lind.

- Hvilke butikker kommer til å være med under lansering?

- Vi hadde 30 butikker med på julehandels-satsingen vår og vi håper at de samme fortsatt vil være med, noe vi faktisk har fått signaler om. Foreløpig har vi avtaler med 10-20 av e-handelsaktørene, forteller han.

Blant de foreløpige nevner han CoShopper, LetsBuIt, Bokkilden, Ebud, Smartshopper, Haugen Bok og PC Express.

Til toppen