Juss og samfunn

TV-kanalene forbereder krig mot distributørene

NRK og TV 2 vil stille store krav til digitale TV-distributørene når fremtiden etter hvert meisles ut i den digitale TV-fremtiden. De to produsentene og innholdsleverandørene akter å kreve betaling av inntektstrømmen hos distributørene.

Helge Lunde
10. jan. 2001 - 12:35

Det var duket for krig da tre av profilene rundt digitalisering av de norske TV-sendingene møttes til debatt på årets første utgave av First Tuesday i Oslo.
Gunnar Stavrum, sjef for TV 2 sin Internett-satsing, sa at TV 2 sin strategi fremover vil være å konsentrere seg om produksjon og levering av innhold.


- Vi vil fighte distributørene, for vi vil ha betalt for vårt innhold. Og derfor vil vi fortsette å satse mer på innhold, produksjon og agregering av innhold.

Dette har Stavrum tidligere presisert flere ganger i forhold til teleoperatørene og gått ut med sterk kritikk av blant andre Telenor ASA




Norsk RikskringkastingTV 2Canal Digital Norge AS


- Mediene er ikke lenger annonsebærere, og man må se etter nye modeller for å tjene på de transaksjoner som gjøres gjennom de interaktive tjenestene.





- Et annet usikkerhetsmoment er hva som skjer med NRK



Rolf Brandrud

- Innhold er drivkraften for alt på TV, og man må ha attraktive tjenester og programmer å gi folk dersom de skal følge din kanal.



Her var NRK-representanten og TV 2-sjefen klart uenige.





Svein Erik Davidsen


-Det tror jeg ikke på,
Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.