BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ukjente Tele 1 satser på nye toner

Teleselskapet Tele 1 Europe er nesten ukjent utenfor sin egen kundesfære. Navnebytte og et ukjent antall PR-kroner skal nå gjøre selskapet bedre kjent under navnet Song Networks.

Frode Eriksen
17. apr. 2001 - 15:29

Navnevalget startet med 700 kandidater i fjor høst og har i vår blitt til ett navn som skal kunne uttales i alle land, samt være kort nok til å vises på bannere og reklame.

Administrerende direktør i Tele 1 Europe, Pål E. Vegard vil ikke si hvor mange kroner selskapet skal investere i sin nye branding.

- Vi vinner ikke mediekampen, og må derfor bruke ressursene rettet mot de delene av markedet vi ønsker å ta kunder i.

Derfor vil Tele 1 Europe heller ikke endre strategi med navnebyttet. - Vi legger ikke nett for hvermansen, sier han.

- Vi mener vi har gjort en god jobb i valg av navn. Våre undersøkelser viser at vi nesten ikke er kjent utenfor vår kundemasse, men samtidig er vi mest kjent i Norge kanskje fordi aksjen har vært omsatt i gråmarkedet.

Tele 1 Europes nye profil skal også gjøre det lettere å eksportere produktet, det blir mer attraktivt for ikke-europeiske investorer og det skal gjøre det mulig å snakke om selskapet uansett språk.

Samtidig som navnebyttet skjer bytter Vegard selv jobb, uten at han vet hva han skal foreta seg. - Jeg holder alle muligheter åpne, sier han til digitoday.no.

Blant selskapets nysatsinger nå er datterselskapet WinEasy som skal tilby tjenester for drifting av kundenes datasystemer.

Over 100 millioner kroner investeres i et gammelt industrilokale i Stålfjæra i Groruddalen og i løpet av sommeren tas det 3400 kvadratmeter store bygget i bruk. Bygget blir et av Nord-Europas mest avanserte datasentre. I full drift regner WinEasy med å sysselsette omkring100 medarbeidere.

WinEasy er etablert etter samme modell som søsterselskapet WinEasy AB i Sverige som Tele1 Europe AB kjøpte for ett år siden.

Anders Korshavn.
Anders Korshavn.

- Krav til IT-kompetanse, kapasitet, sikkerhet, døgnkontinuerlig drift og fokus på egen forretningsidé, gjør at kundene i økende grad ser etter eksterne tilbydere av drifts- og vedlikeholdstjenester for sine IT-løsninger. Vi skal tilby fremtidens løsning til bedrifter med behov for ubegrenset kapasitet, rask og uproblematisk implementering av økte ressurser, 24-timers drift og høye sikkerhetsstandarder.

- Flere kunder har allerede meldt sine behov for denne typen tjenester, sier administrerende direktør i WinEasy, Anders Korshavn.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.