Valebrokk satser på sport

Kåre Valebrokk og Dagens Næringsliv (DN) gjør som Jon Michelet og Klassekampen. Når DN nå debuterer på Internett med sin nye tjeneste DN ajour, utvides profilen til også å omfatte sport . Nettavisen åpnet i dag og blir gratis tilgjengelig fram til 10. juli.

Redaktør i Dagens Næringsliv, Svein-Thore Gran, har tidligere uttalt til digi.no at profilen på DN ajour vil tilsvare profilen som er på papirutgaven av DN (se relaterte artikler i margen til høyre). Et raskt blikk på DN ajour viser imidlertid at nettdebutanten nå også skal satse på sport. For det vil leserne ha, ifølge Gran.

- Vi ser, i likhet med andre, at sportsnyheter er etterspurt lesestoff, sier han, men poengterer at DNs profil ikke endres med dette.

- Vi tenker på de som er borte fra Norge. De som er interessert i økonomi er stort sett også interessert i å vite hvordan det gikk i siste serierunde. Økonomi og sport henger sammen. Vi vil gi leserne et totaltilbud. Men det satses ikke aggressivt på sportsnyheter, sier Gran, som legger til at de sportsrelaterte økonominyhetene er egenproduserte, mens andre sportsnyheter hentes fra blant annet NTB og Reuters.

DN ajour regner ikke med å rekruttere nye lesere ved å ta inn sportsnyheter, men vil gi trofaste leserne et mer utvidet tilbud.

- Fungerer DN ajour tilfredsstillende teknisk?

- Stort sett er vi fornøyde, men det er noen ting som må jobbes med. Nyhetstjenesten fungerer greit, men vi har hatt trøbbel med arkivet. Vi har også hatt trøbbel med pekeren på en annonse, sier Gran til digi.no.

- Dere har en egen seksjon som heter "meninger". Blir det flere som får komme til orde i DN ajour enn i DN på papir?

- Vi vil prøve å få til en interaksjon mellom papirutgaven og nettutgaven. En mulighet er å stille et spørsmål i papirutgaven; "Hva mener du om...? Gi svar i DN ajour". Og det blir flere som får komme til orde. Dette kommer etter hvert. Vet ikke helt når, men sannsynligvis i løpet av de nærmeste dagene. Det er også mulighet for leserene til å sende e-post til redaksjonen.

Knappen "Dagens DN" inneholder alt som står i papirutgaven. Her er det i følge Gran meningen at leseren skal kunne "bla" i avisen. Taste side for side. Og her er alt stoffet egenprodusert. Nyhetsbyrået TDN står for den kontinuerlige oppdateringen av nyheter.

DN ajour har allerede fått noen abonnenter. Gran er usikker når det gjelder spørsmålet om hvem som kommer til å abonnere; om det blir lesere som allerede abonnerer på papirutgaven, eller om det blir nye lesere. Men han tror de fleste vil bruke denne tjenesten som et supplement, ikke minst forretningsfolk som er mye på reise.

Til toppen